29. maj 2017

Ny app belønner dig, når du slukker din telefon

200 gange om dagen mister du koncentrationen. 200 gange om dagen bliver du fjern fra omgivelserne. 200 gange om dagen stirrer du ned i en skærm. Det vil ny app gøre op med.

Startup-virksomheden Hold Danmark har udviklet en mobil-app, der belønner dig for at lægge mobilen og fokusere på dit studie eller arbejde. Med Hold-appen optjener du point for ikke at bruge telefonen, og pointene kan du så bruge på helt konkrete belønninger som fx rabat på mad og drikkevare – udbudt af Hold Danmarks samarbejdspartnere.

Nam Vu er 26 år gammel. Han er cand. merc. i Innovation Management fra Aarhus universitet og bor til daglig i Esbjerg, hvor han er tilknyttet iværksætterprojektet Hold Danmark. I dette forår har han udviklet og fintunet forretningskonceptet på Akademikernes A-kasses Startup-forløb.

”Studerende kigger for meget på deres telefon – i snit cirka 200 gange om dagen. Mange vil egentlig gerne stoppe, men det er svært at bryde rutinen, og det vil vi gerne hjælpe med,” forklarer Nam Vu.

Telefonen giver din hjerne et kick

Iværksætteren forklarer, at hjernen udløser belønningsstoffet dopamin, når vi tjekker vores telefon, og det bliver man afhængig af. Derfor søger Hold Danmark at vende den proces på hovedet og appen sørger for, at du får en belønning, når du ikke er på telefonen.

”Alle de notifikationer, vi modtager på en dag – om det er på sociale medier, e-mail, sms eller andet – udløser dopamin. Vores app er en slags nikotinplaster for mobilafhængighed,” fortæller Nam Vu.

Teamet bag Hold Danmark vil gerne samarbejde med forskere for at underbygge deres resultater og sætte fokus på problemet i samfundet. Samtidig mener de, at appen kan være en marketing- og CSR-platform for uddannelsesinstitutioner og virksomheder, da man hjælper studerende og medarbejdere med at være mere til stede.

Potentiale i digitaliseringens bagsider

Appen har været på det norske marked i et år, og Nam Vu og hans mediværksættere har brugt forløbet hos Akademikernes A-kasses Startup til at udvikle og tilpasse den til det danske marked.

”Forløbet her har gjort, at vi er blevet skarpere på vores vision, og hvordan vi skal gribe salgsprocessen an. Det har givet os meget at sparre med andre iværksættere og få rådgivning fra forskellige mentorer. Vi har jo aldrig prøvet at starte virksomhed før,” siger han.

Målet er at blive etableret i Danmark først og så derefter erobre udlandet.

”Det er en vigtig kamp – og den er global. De mange mentale frikvarterer, vi tager hver dag, gør, at vi taber information, mister fokus og tilstedeværelse, og i fremtiden vil der komme mere fokus på de negative konsekvenser ved digitalisering, ” slutter Nam Vu.