26. okt. 2017

Startup: Ph.d. i velplejet skæg

Startup-virksomheden Beardpilot har skræddersyede produkter til den enkeltes skæg. Alle olier og voks er lavet af naturlige ingredienser, og der er vækst i både skægget og virksomheden.

Af Martin Ellermann (mae@aka.dk)

Salem Dandan udvikler og producerer skægprodukter, som kan noget ingen af de andre på markedet kan. Visionen er kompromisløs og tilgangen er akademisk. Virksomheden hedder Beardpilot, og Salems rejse udi den skæggede verden går over nogle solide omveje.

”Jeg er statskundskaber med speciale i væbnede konflikter i Mellemøsten. Jeg har været i Irak og interviewet folk ved fronten og i Libanon og tale med Hizbollah. Jeg skriver på en ph.d., som jeg satser på at aflevere en dag, men lige nu har jeg travlt med Beardpilot,” fortæller han.

I forbindelse med ph.d.-studierne var Salem på et ophold ved King’s college i England. Under forløbet boede han i Cambridge, og det blev startskuddet til en ny karriere.

”I Cambridge kom jeg i berøring med barbersalonskulturen. Her kan du komme og hygge, sludre og få plejet skægget. Men det irriterede mig, at produkterne ikke kunne noget forskelligt. Jeg ville fx gerne have noget til hjemmebrug og noget til, når man skal ud og være mere showagtig,” forklarer han.

Ekspert i ansigtsbehåring

Salem Dandan besluttede sig for at sætte sig ind i produkterne, ingredienserne og skæghistorien.

”På det tidpunkt var jeg mit eget marked. Det var det. Men så gik der forsker i den, og jeg undersøgte, hvad de enkelte elementer kan, og hvilken historie, der ligger bag. Blandt andet kiggede jeg på den Østrig-ungarske skægkultur, og hvorfor der ikke er mere fokus på naturlige produkter i markedet,” fortæller han.

Ifølge iværksætteren er der en masse forskning på området, men producenterne er alligevel endt op med produkter, der, efter hans mening, ikke helt fungerer.

”Jeg adskiller mig ved, at mine produkter er 100 procent natulige. Det er faktisk unikt. Der en tendens til, at andre udbydere på markedet bruger biprodukter fra fx petroleumsindustrien, og de er ikke særligt velegnede til hverken hud eller hår,” siger han.

Udover fokus på miljø og sundhed laver Salem voks, olier og serum, som kan behandle forskellige skægtyper.
”Skæg er meget forskelligt alt efter ens gener. Så der er ikke to skæg der er ens. Og mine produkter er ikke one size fits all,” forklarer han.

Engelsk hæder

For at komme godt fra start med markedsføringen gik Salem utraditionelt til værks.

”England er det mest etablerede marked for den her type produkter. Så jeg fandt ud af, hvem der er den strideste anmelder inden for branchen og sendte ham nogle produkter for at finde ud af, om de kunne bære. Det kunne de, og jeg siden vundet 6 Golden Beard Awards i England,” fortæller han.

Men selvom det hjælper at have priserne med, når Salem skal ud og sælge, så er der stadig meget at gøre, før Beardpilot indfrier det store potentiale. I øjeblikket er Salem Dandan derfor tilknyttet Akademikeres A-kasses Startup-forløb, hvor han videreudvikler forretningskonceptet.

”Startup har givet mig meget. Jeg får en masse brugbar feedback og sparring fra fok her. Jeg er måske lidt længere henne med mit projekt end mange af de andre, så jeg kan også hjælpe dem. Og de faste koordinatorer og mentorer her sørger for, at jeg får rykket mig på min strategi og forretningsplan,” siger han.

Den nye skægguru

Ifølge Salem har hans varer et stort potentielle i Danmark. Men det er et meget grønt marked, hvor han skal bruge en del tid på at vejlede forhandlerne om produkterne. 

”I øjeblikket har jeg 12 forhandlere. Det har vist sig at være lettest at sælge via barbersaloner. Mine konkurrenter kommer især fra udlandet, men jeg kan sagtens true de eksisterende på markedet,” fortæller han.

Til december skal Salem på en messe i England, og forhåbentlig får han der en distributør i det engelske. Det flytter dog ikke fokus væk fra hjemlandet.

”I Danmark er der over 50 barbersaloner, og der åbnede 5 alene i sidste måned. Derudover er der 8.000 registrerede herrefrisører, og mange af dem kunne jo være potentielle kunder. Og jeg er også begyndt at dukke op i livsstilsbutikker,” siger han.

Og der er en god chance for, at du støder på Salem Dandans skæg på fx hjemmesider og i livsstilsmagasiner.

”Min markedsføringsstrategi er lidt at blive en skægguru. Det vil sige at være synlig og blive mit eget brand,” slutter han.

Salem Dandan

Salem Dandan - Foto: Lene A. Dandan