22. nov 2018

Det kigger arbejdsgiverne efter, når de ansætter bibliotekarer, informationsspecialister og kulturformidlere

To bibliotekschefer fortæller om det, de leder efter, når de ansætter nye medarbejdere – og om de største fejl, du kan begå i ansøgningen.

Af Troels Kølln

”Du skal vise, hvad du kan – ikke postulere det”

Susanne Gilling er leder af Lokalbibliotekerne og Biblioteksservice i Dokk1 i Aarhus.

Hvad kigger du efter hos jobansøgere?

Det kan være mange ting. Hos os skal du ikke være bange for at byde ind med de kompetencer, du nu engang har – også selv om de ikke passer helt ind i de snævre forståelser af, hvad en bibliotekar skal kunne.

Udviklingen i samfundet og i bibliotekernes opgaver har gjort, at bibliotekernes mono-faglighed for længst er væk. Vi har brug for alle mulige slags mennesker, der kan en masse forskelligt – om alt fra sociale medier og digitalt arbejde til formidling til børn. 

Er der nogle særlige kendetegn, som går igen hos de cand.scient.bibl’ere, du ansætter? 

Generelt er det medarbejdere, som har lyst til at arbejde et sted, hvor der sker rigtig mange ting. Personer, der kan leve og trives i omskiftelighed og med mange projekter. 

Til gengæld betoner vi også et stærkt fagligt miljø og teams med gode kolleger og ledere, så man har en god base at arbejde fra.

Hvad vil du gerne se i en jobansøgning til en stilling hos jer?

Det giver meget, hvis du kan vise, hvad du kan i stedet for bare at postulere det – og formidle, hvordan det kan komme i spil hos os. Vi havde på et tidspunkt en stilling som kreativ formidler, hvor én ansøger havde en hjemmelavet filtbog med, og en anden tog pludselig en eventyrhat på. Det fungerede rigtig godt, fordi vi selv kunne opleve, hvad de kunne bidrage med.

Vi vil også gerne have nye medarbejdere, der har en personlighed. Hvis man for eksempel i et par sætninger skriver, at man bingewatcher den og den tv-serie på Netflix, så åbner det for, at man har noget mere at tale om sammen. Og vær gerne konkret. 

I det hele taget er mange af dem, der søger hos os, bekymrede, hvis de ikke har arbejdet på biblioteker før. Men der er ingen forventning om, at du skal vide alt som bibliotekarer kan vide. Vi har brug for mange forskellige fagligheder for at løfte opgaven.”

”Brug din personlighed”

Lene Harder er bibliotekschef for Nota, der er ved at flytte fra København til Nakskov

Hvad ser du efter, når du skal ansætte en bibliotekar, informationsspecialist eller kulturformidler?

Jeg fokuserer på tre ting: Faglighed, personlighed og vilje til udvikling. 

Fagligheden er måske det mindst vigtige – forstået på den måde, at man ikke behøver at kunne det hele fra start. Det skal man nok lære, så længe man er villig til at prøve noget nyt. 

Det er der, viljen til udvikling bliver afgørende. Man skal være åben over for nye opgaver og villig til at tilpasse sig, når arbejdet ændrer sig – for det gør det jo.

Og så er der det, som i mine øjne er det vigtigste: Personligheden. At man er positiv, engageret og har et smil på læben. Og så skal man vise, at man virkelig vil Nota.

Og hvordan viser man sin personlighed i en ansøgning? Og at man vil arbejde hos lige præcis jer? 

Det sidste gør man ved at researche lidt på, hvad vi er for en virksomhed, og hvad stillingen går ud på. At man har brugt tid på at sætte sig ind i det, der er vigtigt for os – for eksempel ved at klikke rundt på vores website. 

Personligheden skinner igennem, når folk viser noget af sig selv i ansøgningen. Det kunne være lidt om, hvad de interesserer sig for udover arbejdet. Den slags detaljer husker jeg nemlig. Der er det vigtig for mig, at ansøgningen ikke bliver alt for formel og bare lister en række kompetencer op. Jeg vil gerne fornemme, hvem du er som menneske. 

Og hvad er de største fejl, ansøgerne begår i deres ansøgning?

Der er en del ansøgere, der lægger vægt på, hvad vi som virksomhed kan gøre for dem. Som ansøger bør du vende den om. Hvad kan du bidrage med hos os?

Mange glemmer også at forholde sig til det, der står i jobopslaget. De skriver en ansøgning, der er så generel, at den kunne være sendt til en hvilken som helst virksomhed i landet. Det kan jeg ikke bruge til så meget.