29. okt 2018

Retap vinder Akademikerprisen 2018

Design- og fødevarevirksomheden Retap modtog mandag aften årets akademikerpris. Iværksættervirksomheden fra Agerskov har skabt vækst og udvikling i samspillet mellem akademikere og andre faggrupper. 

Retap vinder Akademikerprisen 2018, fordi de gennem ansættelsen af akademikere har været i stand til at disrupte og udvikle kerneforretningen. Med miljø og bæredygtighed som fundament for virksomheden, har de formået at udvide forretningen fra produktion af vandflasker til nu også at inkludere fødevareproduktion.

LÆS OGSÅ: Akademikerprisen 2018: Mød de 4 finalister

Ny akademiker, nye muligheder

Iværksættereventyret tog for alvor fart, da de ansatte en produktchef med en cand.merc.-grad. Med sin faglighed har hun udviklet produktsortimentet og muliggjort Retaps indtog på nye markeder.

Samtidig har Retap insourcet og samlet produktionen og andre funktioner i Agerskov. Retap har på den måde skabt yderligere synergi og samarbejde mellem akademikere og andre faggrupper, så de sammen kan udvikle virksomheden.

”Retap får årets pris, fordi de på flere måder har brudt med vanetænkning. Ikke nok med at de gik mod strømmen og flyttede virksomheden fra København til Sønderjylland, de tog også chancen med en ny type akademiker, som har skabt vækst, jobskabelse for andre faggrupper og flyttet virksomheden i en helt ny retning,” siger vicedirektør i Akademikernes A-kasse, Mette Gregersen. 

Lars Brøndum Petersen, der er direktør i Retap, siger:

”Jeg er så stolt og glad. Da vi flyttede til Agerskov, var vi 10 medarbejdere, i dag er vi 25. Og vi sætter virkelig pris på alle de folk, vi har i Retap - både på vores forskelligheder og vores styrker”.

49 var med i kampen

I alt 49 virksomheder var i år indstillet til akademikerprisen, og fire var nomineret. Med æren følger 100.000 kroner. 

Akademikerprisen uddeles en gang årligt af Akademikernes A-kasse til en virksomhed, der bryder med normer og vanetænkning i forhold til medarbejdersammensætning. Akademikere og andre faggrupper er nemlig ikke hinandens konkurrenter, men hinandens forudsætninger for succes.

Formålet med prisen er at sætte fokus på de vækstmuligheder, der er i at ansætte akademikere i små og mellemstore virksomheder – og på hvordan det bidrager til at skabe nye arbejdspladser.

En analyse fra Akademikernes A-kasse og Djøf viser, at ansættelsen af en akademiker skaber flere arbejdspladser, mere vækst og større overlevelseschancer.

LÆS OGSÅ: Store gevinster når mindre virksomheder ansætter akademikere