21. okt 2019

Debat: Skal du være dig selv til jobsamtalen?

Skal du spille den ideelle medarbejder, eller skal du give et ærligt indtryk af, hvem du er til personlighedstest, kaffemøder og jobsamtaler? Karrierekonsulenter fra Akademikernes A-kasse giver her deres bud på, hvordan du holder fast i dig selv som jobsøgende.

Af Martin Ellermann (mae@aka.dk)

I august skabte et interview med forfatter Lars Lundmann en del debat på Akademikernes A-kasses platforme. Årsagen var, at psykologen og forskeren hævdede, at idealet om at være sig selv er en illusion, der ikke hjælper dig i jagten på et job.

LÆS OGSÅ Opråb: Du skal ikke være dig selv!

Karrierekonsulent i Akademikernes A-kasse, Tina Lynge Hein, kan godt se, at der er noget forfriskende i Lundmanns budskab. Men at hævde, at man ikke skal være sig selv er at gå i den anden grøft.

”Når man er til jobsamtale, så oplever vi mange, der tror, at de bare skal være sig selv og tale om deres egne værdier og historik – at de kan blive på egen bane og lade virksomheden regne ud om de passer til jobbet. Her er Lundmanns budskab et fint indspark - det er vigtigt at have øje for matchet og spille bolden over på virksomhedens og jobbets bane. Men derfor kan man stadig godt være en troværdig og ærlig udgave af sig selv.”

”Der er et spillerum i forhold til, at man kan ændre noget af sig selv. Der kan være ting, vi ikke kan endnu, men ved, at vi kan lære - men jeg vil ikke råde nogen til at spille en helt anden. Et klassisk eksempel er, at du siger, at du har flair for salg, men at du så knækker på det, når du starter i jobbet,” fortæller hun.

Karrierekonsulenten mener, at der skal flere nuancer ind i konteksten. Der er ting, du kan optimere i forbindelse med en jobsamtale, men du bør ikke ændre din personlighed.

”De fleste undersøgelser viser, at din motivation betyder mest for virksomheden. Så de skal kunne se og tro på, at du vil jobbet. Og dér kan du godt skrue op for din personlighed. Men det betyder ikke, at du skal lave dig helt om. Du skal blot skrue op for de gode sider af dig selv,” forklarer hun.

Find en mellemvej

Carsten Tallerup, som også er karrierekonsulent hos Akademikernes A-kasse, mener, at diskussionen om at være sig selv eller spille en rolle i jobsøgningen måske bør lande et sted midt imellem de to ydrepunkter.

”Jeg har selv ansat folk i mange år. Og jeg er ikke i tvivl om, at man skal være sig selv. Spørgsmålet er mere, om man skal være hudløs ærlig,” siger han.

Ifølge karrierekonsulenten vil man altid befinde sig i en form for salgsrolle, hvor man skal sælge sig selv til virksomhedens repræsentanter. Og her mener han, at det er naturligt, at du er lidt taktisk, når du fortæller om dig selv.

”Hvis du bliver spurgt til dine svagheder, skal du jo være taktisk, når du går dem igennem. Men det er ikke min erfaring, at du bare kan tale lederne efter munden og så vokse i jobbet, hvis du får det. Ofte kan en arbejdsgiver godt mærke, hvis du ikke er dig selv. Dit kropssprog og din stemmeføring afslører dig,” forklarer han.

Carsten Tallerup mener dog, at virksomhederne har et delansvar for at ansøgere nogle gange spiller en rolle i jobsøgningssituationer.  

”Arbejdsgivere er jo også tilbøjelige til at ville fremstå mere positive. Så spørgsmålet er, om virksomhederne selv er helt ærlige i deres jobopslag. Måske viser de også et glansbillede. Og det er måske det, ansøgerne spejler,” fortæller han.

Hold fokus på opgaverne

Tina Lynge Hein mener, at du med fordel kan sammenligne adfærden fra jobsøgning med din tilgang til dating.

”Jeg tror, at det kan komme tilbage og ramme dig selv, hvis du spiller for meget. Oversælger du dine styrker bliver det svært at vedligeholde i længden. Der er en hårfin grænse mellem at tro på sig selv og sælge – ikke oversælge – kompetencer,” siger hun.

Carsten Tallerup mener heller ikke, at det nytter noget, at du laver dig selv om.

”Hvis du får jobbet, og så fra dag ét er en anden, holder du sandsynligvis ikke i længden. Det har jeg prøvet på begge sider af bordet. Selvom du er en genial skuespiller og får jobbet, så rammer hverdagen før eller siden,” siger han.

Og Tina Lynge Hein supplerer:

”Hold fokus på jobbet: Hvordan vil netop du løse opgaverne. Så brug dig selv, og vær ikke en anden,” slutter hun.