27. jan 2020

Har du styr på din Google-faktor?

Mange arbejdsgivere googler jobsøgerens navn før samtalen. Se, hvordan du får de rigtige resultater øverst på søgesiden.

Fuldebilleder fra tirsdag aften på den lokale pub. En lidt for krads politisk kommentar på et debatforum. Et uheldigt citat i en avisartikel. 

Der kan være mange ting, du ikke ønsker at vise over for en kommende arbejdsgiver. Derfor er det vigtigt at have styr på, hvad der dukker op, hvis man googler dit navn.

Det siger Henrik Bondtofte, der har arbejdet med søgemaskineoptimering de seneste 15 år – altså mere eller mindre al den tid, søgemaskiner har været en central del af internettet. Han driver bureauet Bondtofte & Co, der blandt andet laver reputation management for virksomheder – og så googler han naturligvis selv alle interessante kandidater, når han søger nye medarbejdere. 

”Det er klart, at man som arbejdsgiver tager et kig på det, der ligger offentligt tilgængeligt om jobansøgerne. Det er en god måde at få en fornemmelse for personen, og så leder man typisk efter ekstreme holdninger, der ikke matcher virksomhedens værdier. Der er ingen, der har lyst til at have en eller anden internet troll ansat,” siger Henrik Bondtofte. 

Det er heldigvis de færreste, der har deciderede problematiske søgeresultater, pointerer han. Men derfor kan det alligevel være en god idé at tage ejerskab over søgningen. Her får du derfor Henrik Bondtoftes 8 tips til at få en stærk Google-faktor.

1) Skab syv gode links

Fidusen er at få de gode resultater højt på Google søgeside – og ikke bruge så meget tid på at skjule de ting, man ikke vil have frem.

”Målet er at skabe minimum syv stærke links, der trumfer alle andre søgninger. Det er det antal søgeresultater, Google typiske viser på en side, og det er de færreste, der klikker videre til side to. Det handler om at dække sig ind, så de dårlige resultater først kommer på de næste sider,” siger Henrik Bondtofte.

2) Tjek dig selv

Se, hvad der dukker op om dig selv, når man søger på dit navn. Sørg for at lave søgningen i privatfanen på din browser, eller lån en andens telefon og computer. Du kan også bruge incognito-mode i Chrome. 

”Hvis du google dig selv i din egen browser, påvirker dine tidligere søgninger og adfærd på nettet de søgeresultater, der bliver vist. Det kan være meget uhensigtsmæssigt. Du kan tro, at alt ser ok ud eller meget værre, end det egentlig er,” siger Henrik Bondtofte.

3) Få dit eget domæne

Hvis du skal tage ejerskab med en søgning på eget navn, er det bedste råd at oprette et website. Du skal vælge et dansk domænenavn, der matcher dit navn. Det kan fx være johanne-egely.dk. 

Skriv noget om, hvem du er. Alt det, du gerne vil have andre – og særligt potentielle arbejdsgivere – til at vide. Sørg for at linke til og fra dine profiler på sociale medier, og husk at nævne dit navn flere steder på websitet.

”Sådan et website vil rangere meget, meget højt i søgninger efter dit navn. Det koster måske 350 kroner om året, og det er en lav pris for at forbedre chancerne for få et godt job,” siger Henrik Bondtofte.

4) Få styr på dine profiler

Google viser det, Google kan se. Derfor er det vigtigt at se alle sine profiler igennem på de sociale medier. Kan du stå inde for det, der står på dem? 

”Hvis profilerne er offentligt tilgængelige, så er det som udgangspunkt klog at gøre dem lukkede. Mange mennesker lægger efter min mening alt for mange personlige oplysninger ud på nettet. Det er svært at vide, hvordan al den information kan blive brugt af andre, ikke bare i dag, men også om 20-30-40 år,” siger Henrik Bondtofte.

De vigtigste sociale medier for danskere vil typisk være Facebook, LinkedIn, Twitter og YouTube, der bliver vurderet højt af Google. Men det kan også være sider som Tumblr eller Medium.

”Hvis du ikke allerede har en profil på de sider, så sørg for at få det. Skriv lidt om dig selv og læg foto på profilen – gerne det samme billede alle steder. Så er du allerede tæt på at være dækket ind på første søgeside.”

5) Få de rigtige billeder frem

De billeder, du bruger på dit website og sociale medier, vil typisk også være dem, der dukker op på en Google-søgning. 

Derfor er det vigtigt, at du bruger billeder, hvor du fremstår på en måde, du gerne vil vise dig frem for en arbejdsgiver.

6) Brug video

Google søger også efter videoer og viser også resultater fra YouTube direkte på søgesiden. Det kan du udnytte i jobsøgningen.

”Det ville være imponerende at lave en YouTube-kanal i sit eget navn, hvor du har nogle videoer, der viser, hvad du kan og vil. Det dukker op øverst i søgeresultaterne og kan imponere arbejdsgiverne,” siger Henrik Bondtofte.

7) Køb annoncer

Hvis du virkelig vil give en skalle på Google, bør du overveje at købe annoncer, der dukker op, når man søger på lige præcis dit navn. Det ligger øverst på søgesiden og giver dig mulighed for at præsentere lige præcis det, du vil, for arbejdsgiverne. 

”Man kunne lave en annonce, der hedder ’5 gode grunde til at ansætte mig’. Fordi prisen er baseret på, hvor andre der køber annoncer til samme søgeord, er det ret billigt, hvis du ikke har et alt for almindeligt navn. Det kan måske koste 10-20 øre per klik for en annonce, og det er ikke meget for at sikre sig toppen på Google,” siger Henrik Bondtofte.

8) Vær kreativ

Og så er det de gode råd til superbrugerne – de små tips og tricks, hvis man virkelig vil lege med søgeresultaterne.

”Hvad med at udgive en ebog på Amazon eller Saxo med ’10 gode grunde til at ansætte mig’? Eller hvad med podcast på Soundcloud om det emne, du ved noget om? Alle store medier, hvor du kan uploade noget, rangerer typisk godt på Google. Det er bare at komme i gang,” siger Henrik Bondtofte.