6. sep 2021

Akademikerprisen 2021: Fik styr på organisationen og arbejdsglæden tilbage

Monteringsfirmaet Montera er nomineret til Akademikerprisen 2021. Det kommer efter, at en stor vækstrejse havde kastet det tidligere lille, østjyske tømrerfirma ud i organisatoriske vanskeligheder. Men et kritisk blik på eksisterende rammer og strukturer var afgørende for at få bringe arbejdsglæden tilbage. I spidsen for det stod en nyansat akademiker med speciale i virksomhedskommunikation.

Af Camilla Zuleger

Montera er indstillet til regionsfinalen af Akademikerprisen 2021. Akademikerprisen er en erhvervspris, hvor vi hylder de små og mellemstore virksomheder (SMV), som med ansættelsen af akademikere har skabt resultater.

I over tyve år havde Søren Vægter drevet et helt almindeligt tømrerfirma i eget navn med 8-9 ansatte tømrersvende- og lærlinge. Men i 2019 blev hans tømrerfirma, der primært arbejder i lokalområdet omkring Hørning uden for Aarhus, en del af Montera-gruppen. Og da ændrede alting sig.

Tømrerfirmaet fortsatte som Montera Byggeafdeling og en ny afdeling, Montera Montage så dagens lys. De har stadig et kontor i Hørning, men et kontor i Kastrup er kommet til. Det tidligere lille og lokale tømrerfirmaet er nemlig blevet et landsdækkende firma, der bl.a. opmåler og monterer køkkener og bordplader for IKEA.

Men med den voldsomme vækst som det medførte, følte Søren Vægter sig utilstrækkelig.

”Det var voldsomt for mig at gå fra at være lokal i Østjylland, hvor jeg følte, at en tur ind til Aarhus, som bare er 15 minutter væk, var lidt lang. Dengang havde jeg en tanke om, at jeg havde brug for underleverandører, for jeg kunne ikke overskue det med at skulle være landsdækkende fra første dag,” siger Søren Vægter.

”Vi kendte ikke vores eget behov”

Søren fik kontakt til en tidligere ansat, som fik ansvaret for at bygge Kastrup-afdelingen op, og som i dag fungerer som Chief Operational Officer i Montera Danmark A/S. Søren var vant til at ansætte håndværkere, og han havde længe haft succes med at ansætte folk baseret på personlighed og tillid.

“Vi havde problemer med rekruttering særligt af de kontoransatte, som skulle få det hele til at hænge sammen,” fortæller Søren Vægter. “Det har store konsekvenser at ansætte de forkerte her. Vi brændte fingrene, fordi vi ikke fik sat noget ordentlig i søen. Vi manglede simpelthen en analyse på det behov, vi havde.”

Udfordrede tankegangen

Løsningen kom i form af en konsulent i Skanderborg Kommune, der arbejdede for at få ledige akademikere i arbejde. Omkring sommeren 2020 ansatte de en HR-medarbejder, der åbnede deres øjne for deres behov. Sammen med hende fandt de Lene Søndergaard, der har en kandidat i virksomhedskommunikation og erfaring fra HR-afdelinger i større virksomheder.

“Lene trådte ind ad døren, da det så værst ud. Vores organisation var slidt, og der manglede struktur og retning. Det var hårdt at stå midt i vokseværket. Og selvom der var gode hjerter bag alting, var der ingen, der rigtig vidste, hvad de skulle gøre,” siger Søren Vægter.

Det ændrede Lene på. Ingen ændringer kommer over natten, men ved at begynde at italesætte nogle af de problemer, der havde forårsaget de organisatoriske udfordringer, fik hun sporet firmaet og Søren ind på en langt mere bæredygtig vej. Det første sted, hun tog fat, var organisationsdiagrammet – for hvem bestemte egentlig over hvem i Montera?

Det diagram er stadigvæk ikke endeligt på plads, men det har udløst en række vigtige diskussioner og tanker, som har skabt forandring til det bedre.

“Min tankegang har måske været lidt firkantet, fordi jeg var vant til noget helt andet. Jeg har haft ansatte længe, men pludselig at have over 50 var noget helt andet. Og der kunne hun med sin faglighed gøre mig lidt blødere i hjørnerne. Men hun har omvendt også lært at se ting fra flere sider,” siger Søren, og Lene er helt enig.

“Vi har begge lært noget af hinandens verdener. Når vi nu har en faglig diskussion, er det på et andet niveau end for fem måneder siden,” siger hun.

Rammer og struktur skaber mere arbejdsglæde

Med ansættelsen af Lene er både hun og Søren blevet kastet ud i en ny udfordring. Efter virksomhedspraktikken blev Lene nemlig fastansat direkte ind I en stilling som både HR-chef og leder af Kundecentret – sidstnævnte noget, hun ikke havde nogen som helst erfaring med. Men Søren vendte tilbage til sin tidligere metode og gav hende ansvaret baseret på tillid. Og han er ikke i tvivl om, at det har givet ham meget gladere ansatte.

“Det er selvfølgelig lidt overvældende at gå direkte fra fire ugers praktik til en lederstilling, men det føltes bare helt naturligt. Jeg værdsætter dagligt det store ansvar og den tillidserklæring, som de har vist mig,” siger Lene Søndergaard.

“Der er blevet skabt en ramme for firmaets interne kommunikation, hvor organisationsdiagrammet har været den vigtigst ting. Vi er en virksomhed nu, hvor folk har det godt. Og Lene har været med til at skabe de rammer, der skulle til,” siger Søren Vægter.

I dagligdagen tænker Søren ikke så meget over, at Lene er akademiker, og han ikke er. Han lægger snarere vægt på den styrke, der er i deres forskellighed.

“Hver gang jeg har ansat nogle, har jeg skullet lære dem det, de skal være gode til. Men Lene overtog arbejdet fra første dag. Det er meget specielt at opleve for mig reelt set at blive aflastet fra første arbejdsdag. Jeg har med det samme bare kunnet give udfordringen videre, og lige pludselig er den løst. Der tænker jeg, at hun som akademiker kan se nogle sammenhænge, der ikke er helt åbenlyse for mig, og forstår sin opgave lige med det samme,” slutter han.