13. sep 2021

Akademikerprisen 2021: Kombinationen af teoretisk og mekanisk forståelse bringes i spil

I den tekniske virksomhed Green Instruments spiller akademikere en væsentlig rolle i udviklingen af deres teknologiske løsninger. Men de bidrager også til at udfordre virksomhedens traditioner og en helt anden tilgang til tingene, som nogle gange godt kan overraske. Det fortæller salgschef, René Christensen, som selv var blandt de første akademikere, der blev ansat for godt otte år siden.

Af Camilla Zuleger

Green Instruments er indstillet til regionsfinalen af Akademikerprisen 2021. Akademikerprisen er en erhvervspris, hvor vi hylder de små og mellemstore virksomheder (SMV), som med ansættelsen af akademikere har skabt resultater.

Siden 1999 har virksomheden Green Instruments i Brønderslev udviklet overvågnings- og beskyttelsesudstyr til industrien. Det kan fx være måleinstrumenter, der giver et billede af, om niveauet af udstødningsgas overholder gældende lovkrav eller en særlig laser, som detekterer partikler i luften, der er med til at forebygge brande.

Foruden deres hovedkontor i Brønderslev har de også regionale kontorer i både Florida, USA og Singapore. Det gør dem i stand til at levere deres teknologi til det globale marked.

Samarbejde med uddannelsesinstitutioner

Green Instruments har siden begyndelsen gjort brug af den faglige og teoretiske viden, som akademikere bidrager med. Især maskinmesteruddannelsen er hyppig i dag blandt de 75 ansatte, der er fordelt på 50 i administration og udvikling og 20 i selve produktionen.

For at sikre at de får nyt talent ind i virksomheden, har de gennem årene haft et succesfuldt samarbejde med områdets uddannelsesinstitutioner, særligt maskinmesteruddannelsen i Frederikshavn. De plejer derfor at have én eller to studerende hvert år, der skriver deres bacheloropgave i samarbejde med virksomheden.

“Det er en fordel for os, da de kommer og arbejder med noget konkret, som vi eksempelvis skal bruge i forhold til fremtidig lovgivning eller helt ny teknologi,” fortæller René Christensen, der selv er uddannet maskinmester. Han var selv den første akademiker, der blev ansat i virksomheden.

Ny idé gjorde dem til markedsledere

Jakob Brøns var en af disse studerende, der skrev sin bacheloropgave tilbage i 2013 i samarbejde med Green Instruments. Og den grundidé han formulerede i opgaven danner i dag grundlaget for, at virksomheden er markedsførende inden for vandmonitorering. Det har ført til ansættelsen af endnu flere af Jakob Brøns’ slags.

“Det fungerer helt fantastisk”, siger René Christensen. “De studerende kommer med en masse ny viden, nye tanker, nye teknologier og en helt anden tilgang til tingene, end vi der har været her længe, har. Derudover har de også en særlig evne til at samarbejde og arbejde projektorienteret.”

At de har teorien og viden på plads er en af fordelene, men René lægger i lige så høj grad vægt på, at de kan omsætte det til praksis.

“Ét er at de forstår teorien bag det, men de kan også lave et færdigt produkt, og de er gode til at arbejde på tværs af organisationen,” siger René Christensen

Fra nul til 17 i salgsafdelingen

René Christensen er selv på en måde undtagelsen, der bekræfter reglen. For hvor de nyuddannede maskinmestre ofte kommer til at arbejde tæt på udviklingen og det tekniske, så fik han ansvaret for at bygge en salgsorganisation op fra bunden i virksomheden. Otte år senere tæller salgsafdelingen 17 ansatte, og de er gået fra en årlig omsætning på et sted mellem 10-12 millioner kroner til 250 millioner i 2020.

“Vi har været på en ret voldsom vækstrejse, og det betyder også, at der hele tiden er kommet nye mennesker og ideer til. Det gør os også til en ret ung organisation, så der er en vis energi i alt, hvad vi gør. Vi er stadig sultne efter mere,” siger René Christensen.

Udfordret på traditionerne

Når Green Instruments fokuserer på at tiltrække nyt talent, er det selvfølgelig fordi, de har et meget konkret behov om hele tiden at udvikle sig på teknologien for at forblive markedsledende. Men de har også opdaget, at friske øjne kan flytte deres virksomhed. Det så de bl.a. for nyligt, da de ansatte Henriette Mogensen, der er nyuddannet med en kandidatgrad i International Virksomhedskommunikation.

“Det var overraskende at blive mødt af den helt nye viden og en anderledes forståelse af, hvordan man griber ting an. Det har nok særligt overrasket mig, hvor meget vi faktisk hænger i traditionerne og hvor meget inspirerende nyt, de kan bidrage med. Det er godt, at de har lyst til at udfordre os gamle hoveder,” siger René Christensen med et grin.

Han opfordrer derfor også andre virksomheder, der har en strategi for vækst, til at se i retningen af akademikere.

“Der kommer energi og netværk ind. Det er guld værd, og det kan hurtigt sprede sig til, at man får udvidet sin egen horisont,” siger han, og understreger afslutningsvist, at der ikke er nogen grund til at være bange for de nyuddannede:

“Det er vigtigt for os, at de har lyst til at udvikle sig videre. Vi plejer at sige, at den egentlige uddannelse jo først kommer, efter de har fået deres første arbejde.”