27. aug 2021

Akademikerprisen 2021: Styrket miljøprofil og kommunikation smeltede sammen i ét job

Bæredygtighed er det helt store tema for et moderne trykkeris konkurrenceevne. Hos Ecograf i Brabrand er deres miljøprofil deres store styrke, og netop det ville de gerne se reflekteret i deres kommunikation. En ph.d. i bioscience med forkærlighed for kommunikation viste sig at være det perfekte match til at styrke forretningen. Derfor er Ecograf nu nomineret til Akademikerprisen 2021.

Af Camilla Zuleger

Ecograf er indstillet til regionsfinalen af Akademikerprisen 2021. Akademikerprisen er en erhvervspris, hvor vi hylder de små og mellemstore virksomheder (SMV), som med ansættelsen af akademikere har skabt resultater.

En ph.d. i bioscience ser man typisk for sig stå i en kittel i sit laboratorium, ikke på et trykkeri. Men for Natalia E.L. Madsens vedkommende var det et perfekt match, da hun mødte direktøren for Ecograf, Flemming Jensen, på uddannelsesforløbet Camp Future.

Det møde ledte til hendes nuværende job, hvor hun både står for den digitale markedsføring og styrker eksisterende miljøtiltag. Det betyder blandt andet, at hele Ecografs kommunikation nu tager udgangspunkt i deres miljøprofil. Deres kommunikation reflekterer det, de gør – og det de taler om, bliver implementeret.

Styrket miljøprofil forbedrer konkurrenceevnen i udbud

Ecograf er et grafisk hus i Brabrand uden for Aarhus, der tilbyder totalløsninger inden for grafisk kommunikation – fra ideudvikling og grafisk design til produktion og distribution af tryksager. Og et vigtigt parameter for dem har længe været deres miljøprofil, som de løbende arbejder med at forbedre.

Samtidig ville Flemming Jensen styrke virksomhedens online markedsføring. Med sin baggrund i biologiens verden kunne den nyansatte Natalia E.L. Madsen netop hjælpe med at implementere nye tiltag og standarder for klima og miljø – og markedsføringen? Ja, den kunne hun som akademiker lære.

“Jeg kan lære mig til hvad som helst,” siger Natalia E.L. Madsen, der i løbet af sin studietid altid har haft en interesse for de mere kommunikative aspekter ved sit studie.

“Hos Ecograf får jeg heldigvis tiden til at sætte mig ind i nye ting og hele tiden blive bedre. Den alsidighed og udviklingsparathed kan jeg bidrage med som akademiker.”

Selvom Natalia blev ansat kort tid inden den anden corona-lockdown, kan Flemming se tilbage på et succesfuldt samarbejde. Allerede nu står Ecograf nemlig styrket i kommende udbud på grund af deres nye miljøtiltag, fortæller han.

“Vi får implementeret nogle nye ting, som ikke havde været mulige uden Natalia. De to nye ISO-standarder vil gøre Ecograf mere konkurrencedygtige i udbudsrunder i den næste tid, hvor miljø bliver det helt store tema. Hvis hun ikke havde været her, var jeg aldrig kommet i mål med at få styr på de her ting.”

Og hun er også selv meget glad for at være havnet på denne hylde.

”At være ansat i en lille virksomhed med store ambitioner og god ledelse er en gave for én som mig, der elsker udvikling og implementering. Her får jeg både ansvar og indflydelse og mulighed for at sætte mit aftryk. Det får man ikke på samme måde hos en større virksomhed,” fortæller akademikeren.

Gensidig respekt og afhængighed

I dag har Ecograf 10 ansatte. Af dem er Natalia en ud af to akademikere. Flemming ser en stor værdi i, at hun kommer og udfordrer dem på deres vante arbejdsgange.

“Det har stor værdi for en lille butik som min. Jeg er begejstret for, at der kommer nogle og ser helt anderledes på det. Det har også affødt en masse diskussioner, hvor vi har set, at hvis vi gør tingene anderledes, så kan vi flytte virksomheden fremad,” siger han.

Selvom han har været begejstret over at blive udfordret, har der også været brug for, at resten af forretningen vænnede sig til det nye perspektiv. Men Flemming har fra begyndelsen været bevidst omkring, at en håndværker går anderledes til en opgave end en akademiker.

“Vi er en lille virksomhed, så vi er allesammen afhængige af hinanden. Her skal man som leder være god til at lytte til begge, så den ene ikke overtager. Hvis man kan navigere i det, så får man også en masse forretningsudvikling med samtidig,” siger han.

Tilvænningen har også til dels været en kommunikationsudfordring, fortæller Natalia.

“Jeg har kæmpestor respekt for det arbejde, mine kolleger laver. Men det har også været vigtigt at forklare, hvad det er, jeg som akademiker gør, for det kan være svært for andre at se. Det er ikke lige så tydeligt, som når de andre har produceret en tryksag, der ligger der på bordet, og nu kan sælges,” siger hun

Kan ikke leve uden akademikere

Da Flemming skulle ansætte sin første akademiker, var han på udebane. For selvom han vidste, at behovet var der, vidste han ikke, hvordan han skulle gribe det an.

“Jeg er ikke selv akademiker, så jeg anede ikke, hvordan man skulle ansætte én, hvis kompetencer var så meget anderledes end ens egne,” siger han.

Løsningen blev et forløb under uddannelseskonceptet Camp Future, hvor Ecograf blev matchet med Natalia. Og Flemming har ikke set sig tilbage siden.

“Personligt har det været godt at få en, der ser anderledes på en grafisk virksomhed. Det har overrasket mig, at akademikere har en evne til at sætte sig ind i noget, de ikke ved noget om og alligevel få noget ud af det med det samme. At de kan komme ind i virksomheden og komme med brugbare løsninger, uden at de kender særligt meget til firmaet i forvejen. Det synes jeg egentlig, er lidt skræmmende – og helt vildt fedt,” fortæller han.

Det har krævet tid og tålmodighed fra ham som leder. Og at han var klar til faktisk at foretage ændringer, når løsninger blev præsenteret. Men den indsats har han fået mange gange igen, fortæller han og afslutter med en klar opfordring:

"Jeg vil gå så langt som til at sige, at medmindre man er ustyrlig heldig, så kan jeg faktisk ikke forstå, at man som virksomhed kan leve uden akademikere.”