9. jan 2022

Arbejdsgiver gør op med bullshit i jobopslag

Alt for mange jobopslag er fyldt med meningsløse buzzwords og tomme floskler. Det mener en arbejdsgiver, der tog kampen op med en helt særlig jobannonce.

”Er du en robust, proaktiv arbejdshest med ekspertise og over 25 års erfaring inden for SoMe og copywriting, og synes du stillingen som Digital Senior Marketing Big Data AI Communication Lead Specialist Inbound Junior Analytics Consultant lyder som noget, du vil bruge mere end 37,5 timer om ugen på uden at få betaling for overarbejde? Så er det nok ikke dig, vi søger…”

Det var ikke et helt almindeligt jobopslag, som det digitale bureau Compell lagde på nettet, da de søgte en ny medarbejder sidste år. Teksten var nemlig et opgør med alle de floskler og intetsigende buzzwords, som de fleste jobsøgende bliver mødt med dagligt.

”Der er så ufattelig meget varm luft i jobopslag efterhånden. Så meget tom akademiseret tekst, der ikke giver nogen mening, når man egentlig læser efter. Det ville jeg gerne gøre op med,” siger Bjarke Bekhøj, der er partner i Compell og selv skrev teksten.

Som det lyder i jobannoncen: ”Vi er bare trætte af at skrive bullshit i jobopslag, og vi er trætte af at læse bullshit-jobansøgninger. Og vi gætter på, at du også er træt af at skrive, at du er både proaktiv, robust, kan have mange bolde i luften og aldrig har en dårlig dag”.

”Det er os, der skriver jobopslagene, der har magten til at ændre på det.  Og så var det også et forsøg på at få nogle andre profiler. Vi fik simpelthen nogle andre ansøgninger, der skilte sig ud,” forklarer Bjarke Bekhøj.

5 ting du ikke skal være

I jobopslaget opremsede han fem ting, Compell ikke søger i en ny medarbejder:

  1. Vi forventer ikke, at vi skal være en lille arbejdsfamilie, og vi skal tilfredsstille alle dine følelsesmæssige behov
  2. Vi kan ikke tage dig med på en unik rejse, der må du ringe til et rejsebureau
  3. Vi forventer ikke, at du er både nyuddannet, har 25 års erfaring og har fået alle de børn, du måske vil have
  4. Vi forventer ikke, at du til enhver tid prioriterer dit arbejde over dit privatliv
  5. Vi forventer ikke, at du er en maskine


Punkterne kan ses som en kritik af, at mange virksomheder ikke bare efterspørger særlige kvaliteter og kompetencer hos jobsøgerne, men i lige så høj grad deres følelser og passion.

”Der er en lidt skræmmende tendens til, at virksomhederne nasser på menneskers følelsesliv. For eksempel er det blevet mere normalt at bruge familiebegreber om arbejdspladsen. Man er en ’tribe’ eller ’én stor familie’,” siger han.

”Det er et overgreb på noget dybt personligt, der er enormt vigtigt i vores liv, og som er baseret på værdier, der ikke skal gøres til et spørgsmål om økonomi og arbejdsmarked. Og i en familie kan du altså ikke blive fyret – det kan du naturligvis godt på dit arbejde”.

Bjarke Bekhøj kan kun være enig i, at alle bør have muligheden for at arbejde et sted, hvor de er glade for at dukke op om morgenen. Det skal bare ikke tage overhånd.

”Man skal have lov til bare at være professionel – uden at bringe en masse personlige følelser med ind i arbejdet. Vi ved jo alle sammen godt, at vi skal gøre vores bedste, og at arbejdet er vigtigt. Problemerne opstår jo faktisk først for alvor, hvis man ikke ved, at arbejdet ikke er det eneste vigtige i livet,” siger han.

Det gav bonus at tale lige ud af posen

Compells jobopslag var i øvrigt en succes. Firmaet fik flere relevante ansøgninger end normalt og adskillige henvendelser fra folk, der ikke ønskede at søge jobbet, men bare ville takke dem for at tale lige ud af posen.

”Vi har ramt et eller andet hos folk. Den samme frustration, vi selv havde. Og det kan man måske lære noget af, også som jobsøger. Sig det, du mener. Prøv at lave lidt kant i det, du gør, så du undgår at falde i floskelfælden. Det kan godt betyde, at det bliver sværere at komme igennem nåleøjet nogle steder – til gengæld slipper du for at blive den der grå mellemvare, som ingen er interesseret i.”