Ja frem til den 31. oktober 2022 kan du logge på Mit AKA med både NemID og MitID. Du kan også veksle mellem mulighederne, så selvom du har brugt MitID én eller flere gange, kan du godt bruge NemID derefter.
Fra den 31. oktober 2022 bliver NemID udfaset, og derefter kan du ikke længere bruge NemID til at logge på Mit AKA.
Det er vores erfaring, at flere internetudbyderes sikkerhedspakker kan give udfordringer i forbindelse med login med NemID på aka.dk.
Hvis du kan logge ind med dit NemID, bliver godkendt og kommer videre, men så efterfølgende ikke kan bruge noget på hjemmesiden, kan det skyldes, at din internetudbyders sikkerhedspakke spærrer for yderligere adgang.
Du skal prøve at gøre følgende:
I din sikkerhedspakke skal du tilføje aka.dk til tilladte websteder.
Herefter burde du kunne logge på uden problemer.
Det kan også skyldes at dit NemID er udløbet eller den offentlige digitale signatur tilknyttet til dit NemID er udløbet. Hvorvidt dit NemID er udløbet, kan ses, hvis du forsøger at logge ind på nemid.nu eller på borger.dk.
I MitIDs hjælpeunivers er der svar på mange forskellige spørgsmål og udfordringer med MitID.
Akademikernes A-kasse har desværre ikke mulighed for at nulstille eller sende adgangskoder til medlemmerne af sikkerhedsmæssige årsager.
Hvis du har glemt din adgangskode og ikke har dit NemID, så skal du henvende dig til Borgerservice for at få et nyt NemID.
Når du har dit NemID kan du igen logge ind på Mit AKA, hvor du selv kan ændre din adgangskode, hvis du ønsker det.
Vi kan desværre ikke hjælpe dig i den situation. I stedet skal du kontakte MitID.
Når du vedhæfter filer på aka.dk, hvad end det er under blanketudfyldninger, upload af CV, ansøgningsmateriale eller andre relevante dokumenter, kan du opleve en fejl.
Hvis du ikke kan vedhæfte de ønskede dokumenter, bedes du tjekke om dine dokumenter er navngivet med mere end 60 tegn. Filer der er navngivet med mere end 60 tegn, kan ikke vedhæftes, og bør derfor omdøbes.
Du skal også være opmærksom på, at din fil ikke fylder mere end 4 MB. Såfremt din fil er for stor, vil du få føglende fejl:
Dette kan løses ved at komprimere din PDF-fil, ved at google: 'PDF compress' og vælge et link, uploade din PDF-fil og downloade den komprimerede fil og bruge den. Husk at tjekke, at det er det samme dokument efterfølgende.
Fejlen skyldes, at tiden på din computer/mobil/tablet er indstillet forkert. Det skal indstilles til at stå til dansk tid og dansk tidszone.
Tip til windows brugere:
1. Højreklik på klokken/tiden nede i højre hjørne.
2. Tryk på ”Juster dato og klokkeslæt”, øverst i fanebladet.
3. Sørg for, at ”Angiv klokkeslæt automatisk” og ”Indstil tidszone automatisk” er slået til.
4. Synkronisér og bekræft tidszone.
Som regel skyldes det en sessionsfejl. Nogle gange, hvis man er for længe om at udfylde blanketter, bliver man logget ud i mellemtiden (i baggrunden), og når man så trykker videre, er man ikke længere logget ind. Det kan også skyldes din forbindelse.
Løsning: Inden du trykker videre, så åben aka.dk i en ny fane og log ind igen. Fjern eventuelt cookies og prøv inkognito.
Det kan også skyldes, at du bruger Internet Explorer som browser - og der er nogle af blanketterne, som ikke kan åbnes i denne browser.
Løsning: Brug en anden browser fx Chrome til at åbne blanketten
Læs: "Du får en fejl når du udfylder en blanket" og "Problemer ved vedhæftning af filer".
Hvis du ikke modtager mails fra os, så er det muligt, at vores mails er havnet i din spam-mappe i din mailklient. Tjek derfor hvorvidt vores mails er havnet i din spammappe.
Herunder er listet hvorledes spammarkeringen fjernes i henholdsvis Outlook, Gmail, Mail på Mac og via iCloud.
Outlook
Du åbner Outlook på din computer. Du klikker på ’Hjem’-fanen.
Du klikker på ’Uønsket’.
Du vælger ’Indstillinger for uønsket mail’.
I det nye vindue klikker du på fanen 'Afsendere, der er tillid til’. Du klikker på ’Tilføj’. I tekstfeltet, hvor du kan angive en mailadresse eller et internetdomænenavn, skriver du @aka.dk.
En anden metode er at gå ind i din spammappe og flytte en af vores beskeder over i din Indbakke. Du kan også højreklikke på mailen, vælge 'uønsket' og herefter vælge 'ikke uønsket'.
Se eventuelt mere på:
Gmail
På følgende link, kan du se, hvordan du kan fjerne spammarkeringen i Gmail. Linket indeholder guides til hvorledes dette gøres via en computer, en iPhone, en iPad eller på Android.
https://support.google.com/mail/answer/1366858?co=GENIE.Platform%3DiOS&hl=da
Mail på Mac (Klik på linket og scroll ned i bunden af siden)
I bunden af siden linket henviser til, der finder du en guide til hvorledes du fjerner ukorrekte spammarkeringer på mails der ikke er reklamepost.
https://support.apple.com/da-dk/guide/mail/mlhlp1145/mac
Ret falske positiver i iCloud (Klik på linket og scroll ned i bunden af siden)
https://support.apple.com/da-dk/HT202315
Ønsker du at oprette et kodeord, som du kan bruge sammen med dit cpr. nr. til at logge ind på aka.dk, i stedet for at bruge NemID, skal du gøre som følger:
Hvis du ikke kan ombooke eller aflyse dit møde, kan det skyldes, at du er booket til en obligatorisk samtale. Ønsker du at ændre din booking, kan du kontakte vores bookingafdeling på tlf. 3395 0395
Ønsker du at afmelde dig vores jobmatch-mails bedes du skrive en besked til os via Mit AKA eller ringe til os på tlf. 3395 0395.
Du kan se de aftaler, du har indgået med Akademikernes A-kasse såvel som Jobcentret via Min plan på jobnet.dk.
Du kan ikke komme til at bekræfte dit CPR-nummer, således at du kan få adgang til Mit AKA.
Problemet kan som regel løses ved at du enten anvender din mobil, en anden computer eller forsøger at logge ind via privat browsing-mode (Inkognito).