FAQ

Her kan du få svar på de spørgsmål, vi oftest får om Akademikernes Startup.

Hvis du har flere spørgsmål, så er du meget velkommen til at ringe til Startup-koordinator Anders Balch Berthelsen på 28713111.

Hvornår starter næste forløb?

Næste forløb har opstart 3. januar 2018 og løber frem til 30. marts 2018.

Hvornår kan der ansøges?

Vi åbner for ansøgninger til dette forløb 9. oktober og der kan ansøges til og med 26. november.

Hvor lang tid varer et forløb?

Et forløb varer 3 måneder. Forløbet har en start og slutning, så der optages ikke deltagere undervejs.

Hvor mange optager i pr. forløb?

Vi optager 50 startups i hvert program.

Hvem kan blive en del af programmet?

Akademikernes Startup er et eksklusivt tilbud til ledige medlem af Akademikernes A-kasse og som har en konkret forretningsidé eller en allerede etableret startup.
Vi tager både i mod solo-iværksættere eller startup-teams. Vi ønsker dog kun at modtage én ansøgning per startup.
Hvis du ikke er medlem af a-kassen, kan du melde dig ind her.
Programmet er på dansk og alt kommunikation foregår således på dansk. Det er derfor nødvendigt, at du som ansøger som minimum kan forstå og læse dansk.

Ud over at være medlem, er der en række kriterier for at komme i betragtning til forløbet

Skal alle i teamet være medlemmer? 

Som udgangspunkt skal alle deltagere i et team enten være medlem eller i proces til at blive medlem af Akademikernes A-kasse. Hvis en deltager i et team ikke lever op til kriterierne for at være medlem af A-kassen, kigger vi på den individuelle ansøgning og vurderer fra sag til sag.
Ved yderligere spørgsmål angående medlemskab og deltagelse i Akademikernes Startup er du velkommen til at skrive til os på Startup@aka.dk.

Hvad tilbyder vi?

Vi tilbyder, at blive en del af et 3 måneders iværksætterforløb.

  • 24 timers adgang til vores iværksætterkontor
  • Hands-on sparring og forretningsrådgivning med mentorer og forretningsudviklere
  • Fagligt relevante workshops inden for eksempelvis salg, regnskab, marketing og social media. Alle workshops er handlingsorienterede og giver konkrete værktøjer til det at være iværksætter.
  • Oplæg fra eksterne eksperter og iværksættere om specifikke emner som varemærkebeskyttelse, social media, jura for iværksættere og meget andet
  • Sociale arrangementer og support fra Startups faste koordinatorer
  • Overblik over øvrige iværksætterinitiativer og kontorfællessakber, så du er klædt på til næste skridt efter de 3 måneder hos os.

Koster det noget at være en del af Akademikernes Startup?

En plads på iværksætterkontoret, 24 timers adgang, workshops, events og forretningsrådgivning udbydes alt sammen gratis. Vores køkken leverer lækker frokostbuffet på alle hverdage. For frokost, kaffe, te og øvrig forplejning opkræver vi en betaling på 500 kr. per måned. Prisen er den samme om man er her 1 eller 7 dage om ugen. Betalingen opkræves som engangsbetaling, dvs. 1.500 kr. i begyndelsen af programmet.

Får jeg befordringsfradrag for deltagelse i aktiviteter under Akademikernes Startup?

Du får desværre ikke befordringsfradrag for deltagelse i workshops og andre events tilknyttet Akademikernes Startup. 

Bliver jeg undtaget fra at søge job, mens jeg er del af Akademikernes Startup?

Nej. Deltagelse er ikke meritgivende ift. din ledighedsstatus. Reglerne for dagpenge gælder derfor stadig, selvom du er en del af Akademikernes Startup. Hvis du har spørgsmål opfordrer vi dig til at ringe til os på telefonnummer 3395 0395. Du kan også læse mere om reglerne for selvstændige, bibeskæftigelse og dagpenge som iværksætter her.

Ledig med selvstændig bibeskæftigelse? 

Vær opmærksom på, at såfremt du modtager dagpenge og samtidig ønsker at drive en selvstændig virksomhed, skal du søge om tilladelse hos Akademikernes A-kasse.
Dette gør du ved at udfylde blanket AR259 og blanket AK001.

Du kan få en tilladelse til at drive selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse samtidig med, at du modtager dagpenge, hvis du opfylder følgende:

  • At der er tale om et bierhverv af relativt få timer
  • At du har mulighed for at placere alle dine arbejdsopgaver i virksomheden udenfor normal arbejdstid, dvs. efter kl. 17 på hverdage og i weekenderne

Er du i tvivl om, hvorvidt vi kan godkende din bibeskæftigelse, er du meget velkommen til at kontakte os på 33950395.