Gå videre til hovedindhold

Teknisk support til Mit AKA

Hvis du har brug for teknisk support til Mit AKA, kan du se om du kan finde løsningen på dit problem her på siden. Hvis ikke du finder svaret her, er du velkommen til at kontakte supporten.

Skriv til os 

Hvis du ikke finder svar kan du logge ind og sende os en selvbetjeningsbesked, hvor du vedlægger en kort beskrivelse, samt evt. kopi af fejlmeddelelsen.

Skriv "Support" i emnefeltet, for at sikre at beskeden ryger direkte til vore medlemssupportere. På den måde kan vi hurtigere svare på din henvendelse.

Vi svarer på selvbetjeningsbeskeder alle hverdage ml. kl. 8.00 og 16.00.

Ring til os

Hvis ikke du kan logge på, eller hvis du foretrækker at snakke med en medlemssupporter, er du også velkommen til at ringe til medlemssupporten på 70 22 50 70. 

Telefonen er åben  
Mandag Klokken 9.00-11.00
Tirsdag Lukket
Onsdag Klokken 9.00-11.00
Torsdag Lukket
Fredag Klokken 9.00-11.00

Kan du ikke logge på Mit AKA?

Hvis du ikke kan logge på, kan du i stedet sende en mail til medlemssupport@aka.dk

Vi svarer på mails alle hverdage mellem klokken 8.00-16.00.

Do you need answers to your questions on technical support in English?

Go to our FAQ on technical support in English

Ofte stillede spørgsmål til supporten

Hvad er kravene til mit system og min browser?

Browsere du kan bruge på aka.dk

På aka.dk kan du bruge disse internetbrowsere:

  • Microsoft Internet Explorer 11.0
  • Mozilla Firefox *
  • Google Chrome *
  • Microsoft Edge*
  • Apple Safari * (på Mac, iPhone og iPad)

*Aka.dk understøtter altid den nyeste version af, Firefox, Chrome, Edge og Safari. Flere browsere kan indstilles til automatisk at opdatere til den nyeste version. Hvis du har en ældre version af browseren eller har slået den automatiske opdatering fra, kan du herunder se, hvordan du opdaterer din browser.

Du skal være opmærksom på, at aka.dk måske ikke fungerer, hvis:

  • Du bruger andre browsere
  • Du har installeret tilføjelsesprogrammer til din browser

Har du en smartphone? 

Du kan bruge aka.dk på din smartphone, vi understøtter følgende mobile enheder:

  • iOS7.0+
  • Android4.X+

aka.dk er mobilvenligt.

Hvordan opdaterer jeg min browser?

Mange nyere udgaver af browsere er indstillet til at foretage automatisk opdatering til den nyeste version. Det kan dog for mange være svært at finde ud af, hvilken version man arbejder i, og om der derfor er brug for en opdatering til en nyere version. 

Generelt kan man altid få hjælp til at opgradere til nyeste udgave på leverandørernes hjemmeside. Vi har samlet henvisninger på de fire mest benyttede internet browsere. Alle henvisninger åbner i et nyt internet vindue:

  • Microsoft Internet Explorer
  • Apple Safari
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox 

Har du behov for at vide hvilken version der kører på din computer, kan du med fordel besøge www.tjekpc.dk, som viser nyttige informationer om din computer.

Bemærk at vi ikke yder support på installation af browsere.

Jeg har problemer med MitID

I MitIDs hjælpeunivers er der svar på mange forskellige spørgsmål og udfordringer med MitID.

Gå til MitIDs hjælpeunivers

Jeg har mistet min adgangskode

Akademikernes A-kasse har desværre ikke mulighed for at nulstille eller sende adgangskoder til medlemmerne af sikkerhedsmæssige årsager. Du har mulighed for selv at ændre det ved at logge ind på Mit AKA med MitID. 

Jeg har mistet min kodeviser, app, kodeoplæser eller chip til MitID

Vi kan desværre ikke hjælpe dig i den situation. I stedet skal du kontakte MitID.

Læs mere på MitIDs hjemmeside

Problemer ved vedhæftning af filer

Når du vedhæfter filer på aka.dk, hvad end det er under blanketudfyldninger, upload af CV, ansøgningsmateriale eller andre relevante dokumenter, kan du opleve en fejl.

Hvis du ikke kan vedhæfte de ønskede dokumenter, bedes du tjekke om dine dokumenter er navngivet med mere end 60 tegn. Filer der er navngivet med mere end 60 tegn, kan ikke vedhæftes, og bør derfor omdøbes.

Du skal også være opmærksom på, at din fil ikke fylder mere end 4 MB. Såfremt din fil er for stor, vil du få en fejl, med titlen Server Error in'/' Application - Maximum request length exceeded.

Dette kan løses ved at komprimere din PDF-fil, ved at google: 'PDF compress' og vælge et link, uploade din PDF-fil og downloade den komprimerede fil og bruge den. Husk at tjekke, at det er det samme dokument efterfølgende.

Jeg bliver smidt af, så snart jeg logger på

Fejlen skyldes, at tiden på din computer/mobil/tablet er indstillet forkert. Det skal indstilles til at stå til dansk tid og dansk tidszone.

Tip til windows brugere:

  1. Højreklik på klokken/tiden nede i højre hjørne.
  2. Tryk på ”Juster dato og klokkeslæt”, øverst i fanebladet.
  3. Sørg for, at ”Angiv klokkeslæt automatisk” og ”Indstil tidszone automatisk” er slået til.
  4. Synkronisér og bekræft tidszone.
Jeg får en fejl, når jeg udfylder en blanket

Som regel skyldes det en sessionsfejl. Nogle gange, hvis man er for længe om at udfylde blanketter, bliver man logget ud i mellemtiden (i baggrunden), og når man så trykker videre, er man ikke længere logget ind. Det kan også skyldes din forbindelse.

Løsning: Inden du trykker videre, så åben aka.dk i en ny fane og log ind igen. Fjern eventuelt cookies og prøv inkognito.

Det kan også skyldes, at du bruger Internet Explorer som browser - og der er nogle af blanketterne, som ikke kan åbnes i denne browser.

Løsning: Brug en anden browser fx Chrome til at åbne blanketten.

Fejl: ”Mangler login parameter” ved udfyldelse af blanket

Læs: "Jeg får en fejl når du udfylder en blanket" og "Problemer ved vedhæftning af filer".

Jeg modtager ikke jeres mails

Hvis du ikke modtager mails fra os, så er det muligt, at vores mails er havnet i din spam-mappe i din mailklient. Tjek derfor hvorvidt vores mails er havnet i din spammappe.

Herunder er listet hvorledes spammarkeringen fjernes i henholdsvis Outlook, Gmail, Mail på Mac og via iCloud.

Outlook

  • Du åbner Outlook på din computer.
  • Du klikker på ’Hjem’-fanen.
  • Du klikker på ’Uønsket’.
  • Du vælger ’Indstillinger for uønsket mail’.
  • I det nye vindue klikker du på fanen 'Afsendere, der er tillid til’.
  • Du klikker på ’Tilføj’.

I tekstfeltet, hvor du kan angive en mailadresse eller et internetdomænenavn, skriver du @aka.dk.

En anden metode er at gå ind i din spammappe og flytte en af vores beskeder over i din Indbakke. Du kan også højreklikke på mailen, vælge 'uønsket' og herefter vælge 'ikke uønsket'.

Se eventuelt mere på Microsofts supportside

Gmail

På følgende link, kan du se, hvordan du kan fjerne spammarkeringen i Gmail. Linket indeholder guides til hvorledes dette gøres via en computer, en iPhone, en iPad eller på Android. 

Se eventuelt mere på Googles supportside

Mail på Mac

I bunden af siden linket henviser til, der finder du en guide til hvorledes du fjerner ukorrekte spammarkeringer på mails der ikke er reklamepost.  

Klik på linket og scroll ned i bunden af siden:

Gå til Apples supportside

Ret falske positiver i iCloud

Klik på linket og scroll ned i bunden af siden:

Gå til Apples supportside om spam 

Hvordan opretter jeg en kode til at logge ind med?

Ønsker du at oprette et kodeord, som du kan bruge sammen med dit cpr. nr. til at logge ind på aka.dk, i stedet for at bruge NemID, skal du gøre som følger:

  • Log på Mit AKA med NemID
  • Klik på knappen "Opret/ret kodeord".
  • På siden du kommer til, skal du indtaste dit ønskede kodeord to gange og klikke på knappen. Herefter kan du bruge dit cpr. nr. og nye kodeord til at logge på selvbetjeningen.
Jeg kan ikke ombooke eller aflyse mit møde

Hvis du ikke kan ombooke eller aflyse dit møde, kan det skyldes, at du er booket til et obligatorisk møde.

Ønsker du at ændre din booking, kan du kontakte vores bookingafdeling på tlf. 33 95 03 95

Hvor kan jeg se mine indgåede aftaler?

Du kan se de aftaler, du har indgået med Akademikernes A-kasse såvel som Jobcentret via Min plan på jobnet.dk.

Gå til jobnet.dk

Jeg får fejl, første gang jeg logger på

Hvis du ikke kan komme til at bekræfte dit CPR-nummer, så du kan få adgang til Mit AKA, kan problemet som regel løses ved at du enten anvender din mobil, en anden computer eller forsøger at logge ind via privat browsing-mode (Inkognito).

Du kan dele din skærm med os med TeamViewer - fjernsupport

Del din skærm med os, så vi nemmere kan afhjælpe tekniske problemer, der ligger lokalt på din computer.
I mange tilfælde ligger årsagen til tekniske problemer lokalt på den enkelte brugers computer. Her vil det ofte være svært for os at hjælpe, hvis ikke vi kan se, hvad der foregår på din skærm.

Med programmet TeamViewer kan du give os midlertidig adgang til at kigge med på din skærm og se, hvordan dit tekniske problem kommer til udtryk.

Klik her for at hente TeamViewer-programmet