Af Lene Roe Rasmussen
Nogle er på udkig efter et nyt arbejde og ved præcist inden for hvad, andre søger bredt, og så er der dem, der ikke anede, at de var friske på at skifte deres eksisterende job ud med noget andet. Uanset bevæggrund eller mangel på samme har vi alle mulighed for at blive kontaktet af en headhunter. Og til dig, der vil øge dine chancer for at blive rekrutteret, oplister konsulent hos Compass Human Resources Group Maria Mathiasen her sine syv bedste råd til at bruge LinkedIn effektivt.
1: Målret din LinkedIn-profil – hvad vil du egentlig?
Først skal du overveje, hvad du gerne vil beskæftige dig med. På den måde bliver det lettere at målrette din LinkedIn-profil. Det kan selvfølgelig være vanskeligt at være specifik, hvis du har en bred uddannelses- og fagprofil, men er du for eksempel på udkig efter et job, hvor du har en koordinerende rolle, kan du lægge vægt på netop den funktion og søge inden for et bredt spektrum af virksomheder. Derfor er det en fordel at prøve at finde ud af, hvad, du helt konkret synes, er spændende, og hvilken branche du kunne tænke dig at arbejde inden for.
2: Opdatér din status – synligt eller usynligt
Hvis du er ledig, kan du med fordel anvende funktionen på LinkedIn, der hedder ’Open to finding a new job’. Er du derimod allerede i job, men søger nyt, skal du selvfølgelig ikke åbent skilte med, at du er interesseret i noget andet. Derfor bør du anvende funktionen, hvor kun recruitere kan se, at du er jobsøgende (gå ind på din profil, og find funktionen lige under dit navn og titel). Husk også at tilføje dine kontaktoplysninger, så headhuntere kan kontakte dig direkte.
3: Fremhæv de kompetencer, der er relevante for dit fremtidige job
Det er alfa og omega, at du fremhæver de kompetencer, der er væsentlige for din jobsøgning. Har du for eksempel en baggrund inden for kommunikation, men drømmer om en karriere inden HR, så sørg for at bringe de erfaringer i spil, der er vigtige inden for HR. Det betyder ikke, at du skal ændre på indholdet og erfaringer – du skal blot være bevidst om, hvad du gerne vil kommunikere med din profil. På den måde gør du det nemmere for headhuntere at fornemme, hvilke jobønsker du har.
Når headhuntere screener profiler, bruger de typisk keywords alt afhængig af jobtype. Her er det afgørende, at de kan afkode dine kompetencer. Derfor er det i vigtigt, at du anvender ord, som beskriver dine faglige kompetencer, såsom salg, indkøb, ledelse, specifikke it-systemer med videre, da ord, der beskriver personlige kompetencer, såsom struktur, detalje, samarbejde med videre, bliver for brede og kan dække over mange typer af jobs.
4: Vær tydelig om din jobprofil, og fat dig i korthed
Du skal ikke overdynge din LinkedIn-profil med kilometerlange beskrivelser af, hvad du tidligere har lavet og laver nu. Indholdet skal derimod være skarpvinklet. Det skal være nemt og lynhurtigt at danne sig et overblik over, hvem du er professionelt. Headhuntere bruger ikke særlig lang tid på at screene den enkeltes profil. En god idé er derfor at opliste nogle konkrete bullets under hvert enkelt job. Det tydeliggør, hvilken jobprofil du har.
5: Skriv en personlig profiltekst
Øverst på din LinkedIn-profil er det muligt at udfylde et kort resumé. Det kan autogeneres ud fra de ting, du har udfyldt på din profil. Men den løsning bliver hurtigt generisk og upersonligt. Skriv hellere selv et par linjer, der kendetegner dig: Hvad brænder du for? Hvilke erfaringer har du? Og også gerne lidt om, hvem du er. Virksomheder har nemlig brug for forskellige kompetencer, og de har også brug for forskellige personlighedstyper. Det er dog som udgangspunkt ikke din personlighedstype, der afgør, om headhuntere kontakter dig eller ej.
6: Vælg et passende profilbillede – hvad kendetegner dig professionelt?
Det er væsentligt at overveje hvilket profilbillede, du anvender. Brug et, der klinger af noget professionelt og ikke et fra badeferien på Kreta. Hermed ikke sagt, at du behøver sidde i jakkesæt, men det er en fordel, hvis fotoet afspejler dig som person i arbejdsøjemed.
7: Sørg altid for at være ærlig – hvad kan du?
Ikke kun på din LinkedIn-profil men også i dit CV helt generelt skal du selvfølgelig sørge for at fremhæve det positive, men du skal ikke pynte på sandheden. Vær ærlig om egne kompetencer, ellers kan det blive svært at finde det rigtige match – både for dig og for virksomheden.
Om Maria Mathiasen
Konsulent hos Compass Human Ressources Group, der er en af Nordens mest succesfulde konsulentvirksomheder inden for rekruttering.
I 40 år har de bidraget til virksomheders udvikling igennem strategiske ansættelser, og med kontorer i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Storbritannien har de stor forståelse for både det nordiske og det europæiske arbejdsmarked.