Af Louise Graa Christensen
Kan sociale medier gøre mig mere succesfuld? Kan sociale medier også risikere at give mig en følelse af fiasko? Sådan lyder de indledende spørgsmål fra journalist og vært Pernille Brunse i podcasten ’Succesfuld?’. Hun vil gerne blive klogere på, hvordan hun selv og andre kan få større succes i arbejdslivet med at bruge sociale medier, og derfor har hun sat Astrid Haug i stævne til en snak om at bruge sociale medier på en fordelagtig måde.
Astrid Haug har en master i Media Studies fra Aarhus Universitet, og har i mange år som selvstændig rådgiver hjulpet virksomheder og organisationer med blandt andet digital marketing og kommunikationsstrategi med digitalt fokus. Hun bruger også selv sociale medier aktivt som en del af sit professionelle virke.
Astrid Haugs svar på begge spørgsmål er ”ja”. For det kan gå begge veje, når man giver sig i kast med brugen af sociale medier som en del af ens professionelle virke, og der er tydelig afregning i forhold til hvor mange likes, kommentarer og delinger, et opslag giver – eller ikke giver. Men man skal ikke holde sig tilbage, mener Astrid Haug. Tværtimod kan det handle om at få taget det første skridt, og når det handler om arbejdsliv, er LinkedIn et godt sted at starte som akademiker, siger hun.
”De mennesker, der bruger LinkedIn, er typisk højere uddannede og tjener mere end gennemsnittet. Det er et naturligt sted at dele arbejdsrelaterede og faglige ting,” siger hun og peger på, at er det ens hund eller familie, man gerne vil eksponere, er det ikke på LinkedIn, det skal foregå.
Frygten for at fremstå dum
Når Astrid Haug er ude at holde oplæg, oplever hun ofte, at deltagerne er nervøse for at lave opslag på sociale medier, og oftest er det frygten for at fremstå uvidende eller dum, der holder os tilbage, mener hun. Men hendes opfordring er, at man kaster sig ud i det:
”Jo mere du gør det, jo nemmere bliver det. Hvis du gør det for sjældent, bliver det lidt ligesom juleaften, hvor alt skal klappe, alt skal købes ind på forhånd, ungerne skal være glade, og maden skal være god. Hvis du kun laver et opslag en gang om året, får du bygget store forventninger op til, hvor godt det skal være, og hvor meget feedback, du skal have,” siger hun.
Derfor foreslår hun, at man poster en gang om ugen eller hver fjortende dag.
”Frekvensen er en hjælper, og der er det vigtigt at sige, at vedholdenhed slår kompleksitet. Nogle vil gerne gøre sociale medier enormt komplekst, for eksempel i forhold til hvilke dage og tidspunkter, du bør poste på, men det vigtigste er faktisk bare at poste kontinuerligt. Så er der også plads til, at nogle opslag klarer sig mindre godt.”
Kig ikke for meget på andres succes
Astrid Haug kender til flere eksempler på folk, som har brugt LinkedIn arbejdsmæssigt med succes. De har for eksempel skabt opmærksomhed omkring en virksomhed eller landet nye job. Men man skal også være opmærksom på den bagside, der kan være ved sociale medier generelt, siger hun. For der er gode grunde til, at hun svarede ja til det indledende spørgsmål om, hvorvidt sociale medier også kan risikere at give en følelse af fiasko.
”Det kan være en ulempe, hvis man bruger meget tid på at kigge på alle andre folk, der ser ud til at have succes og lave en masse fede ting. Det kan give en fornemmelse af, at alle andre har et vildt fedt arbejdsliv, hvor de bliver forfremmede og får nye job. Der er LinkedIn og Instagram lidt nogle pralemedier,” siger hun.
Derudover kan brugen af de sociale medier også være en tidsrøver, pointerer Astrid Haug. Hun bruger selv LinkedIn aktivt og har gode erfaringer med det, men hun har også sat nogle rammer op for sig selv. For eksempel peger hun på, at det er en god idé at lade være med at gå ind og tjekke, hvorvidt ens eget opslag klarer sig godt hvert femte minut.
”Der må man lave en regel om, at man for eksempel kun tjekker tre gange i løbet af en arbejdsdag,” anbefaler hun.
Astrid Haugs 5 råd til et godt LinkedIn-opslag
- Alliér dig med en eller flere venner, der kan læse dit opslag igennem, før du poster det, hvis du er i tvivl.
- Tænk over, hvad modtageren kan få ud af teksten. Det kan for eksempel være, at du giver andre tre gode råd ud fra noget, du har lært.
- Brug din kanal til at kaste lys over andre, du er imponeret over eller inspireret af. For eksempel fremstår en chef, der taler om sine dygtige medarbejdere og deres formåen, selv som en god chef.
- Sørg for at poste kontinuerligt. Lad være med at fyre det hele af på en uge, men undlad at lade der gå mange uger imellem opslagene.
- Sørg for at have et billede på dine opslag. Det virker både i forhold til likes og algoritmer. Hvis du ikke er meget for at lægge et billede op af dig selv, så tag evt. et sammen med andre, så I kan dele opmærksomheden.