Gå videre til hovedindhold

Danmark har brug for flere kvindelige iværksættere

Det ser skidt ud med antallet af kvindelige iværksættere i Danmark. Men der er også håb forude, og flere og flere kan se fidusen i at få kvinderne på banen. Heriblandt ikke mindst initiativtager til Kvindekompagniet, Josefine Volqvartz.

Foto: Claudia Dons

17. maj 2023

Af Louise Graa Christensen

Kun 27 procent af danske iværksættere er kvinder. Kun 1,5 procent af den funding, der går til startups, går til rent kvindelige founderteams. Og kun 7 procent af danske kvinder forventer at starte virksomhed inden for de næste tre år. Det er cirka halvt så mange kvinder som mænd, hvilket er lavere end OECD-gennemsnittet, hvor forholdet imellem potentielle kvindelige og mandlige nye iværksættere ligger på 0,67. Det kan man læse i en rapport fra Dansk Erhverv

Baseret på tallene alene ser det temmelig dystert ud for danske kvinder med iværksætterdrømme. Men fremtiden kan godt vise sig at være lys, mener Josefine Volqvartz, der er initiativtager til Kvindekompagniet og direktør i LEAD Agency. For der er trods alt sket lidt, siden hun i 2020 søsatte Kvindekompagniet – en forening, der hylder og arbejder for kvindelige iværksættere og rollemodeller i Danmark. Ideen til foreningen opstod, da hun efter 14 år som journalist i udlandet vendte hjem til Danmark.

Her ville hun gerne fortsætte med at arbejde internationalt og startede derfor sin egen virksomhed, det nordiske produktionsselskab Inspire Film, drevet af et ønske om at forbedre verden gennem konstruktive fortællinger. I den forbindelse oplevede hun det danske iværksættermiljø tæt på, og for hende fremstod det som en lukket mandeklub. Det var mænd, der talte om mænd og til mænd. Også selvom der var kvinder, der var interesseret i at blive lukket ind, fortæller hun. Men hvorfor er det sådan?

Josefine Volqvartzs bedste råd til nye iværksættere

  • Find en rollemodel eller et netværk, som du kan bruge til inspiration og sparring, og husk også selv at være gavmild med gode råd.
  • Tro på dig selv, og bevar fokus på din egen faglighed, eget produkt og egne kompetencer frem for at sammenligne med andres succeser og mål.
  • Accepter, at iværksætterlivet byder på både op- og nedture, og husk, at du ikke er alene på iværksætterrutsjebanen, når det går skidt.
  • Husk, at du ikke behøver at have styr på alt fra day one, for der ligger masser af vigtig læring i de fejl, vi begår som iværksættere.

”Jeg tror, det handler om, at man har sovet i ligestillingstimen herhjemme. Det kan man også se på tal fra OECD, der viser, at vi i Danmark halter gevaldigt bagud, når det kommer til kvinders iværksætteraktivitet. I udlandet havde jeg ellers pralet med, at Danmark var rigtig langt fremme med ligestilling, men da jeg kom hjem, oplevede jeg, at vi havde stået i stampe og nu var bagud, og at der derudover var en berøringsangst og en blindhed – især på iværksætterområdet. Det bekymrede mig, for hvis problemet ikke engang bliver anerkendt, er det svært at rykke noget,” siger Josefine Volqvartz. 

Kvindelige iværksættere og rollemodeller skal hyldes

Konkret oplevede hun det for eksempel, når der blev holdt oplæg, messer og kurser om iværksætteri rundt omkring. Her var det ofte udelukkende mænd, der stod på talerlisten.  

”Det, syntes jeg, var chokerende. Der var ingen kvindelige rollemodeller, og fokus var mest på tech og store penge, hvilket kan være fint men ikke nødvendigvis noget, der inspirerer alle. Derudover viste en undersøgelse, at kvinder kun fik 1 procent af den venturekapital, der blev investeret i Danmark, og så besluttede jeg, at jeg måtte gøre noget,” siger hun. 

”Man skal turde kalde en spade for en spade, men man kommer ikke langt med at pege fingre. Jeg har arbejdet meget med konstruktiv historiefortælling og besluttede mig for at byde ind med en konstruktiv og frisk tone, der gik imod den meget polariserede diskussion om ligestilling, der herskede. Jeg vil gerne have, at alle kan føle sig tilpas i debatten, for jeg oplever, at både mænd og kvinder ønsker at finde løsninger på problemet,” siger hun.

I Kvindekompagniet valgte Josefine Volqvartz og co. derfor at sætte fokus på rollemodeller, så kvinder i højere grad kunne få nogen at spejle sig i – og så mænd og samfundet som helhed kan begynde at få øjnene op for iværksætterkvinderne.   

Lille fremgang siden 2020

Tiltag som Kvindekompagniet og kvindelige rollemodeller har rykket ved en ellers stagneret position for mængden af kvindelige iværksættere og rollemodeller i Danmark, mener Josefine Volqvartz. Blandt andet er Dansk Erhverv gået aktivt ind i kampen og skriver i deres analyse ‘Kvindelige iværksættere 2022 – en analyse om barrierer og tendenser’, at der er et behov for at få vækket interessen blandt danske kvinder, da der er langt flere mandlige end kvindelige iværksættere. Ifølge rapporten kan det hænge sammen med, at vi mangler kvindelige rollemodeller, og at kvinder oftere støder på barrierer, for eksempel når de skal søge kapital til deres virksomheder. 

Også for eksempel Nordic Female Founders, der er et kontorfællesskab bygget på tankegangen ‘kvinde-hjælper-kvinde’, er kommet til. Og politikerne er blevet vækket fra deres slumren, fortæller Josefine Volqvartz. Derudover er der et par positive tal at hente i rapporten fra Dansk Erhverv. Her fremgår det, at der er 0,8 procentpoint flere danske kvinder blandt nye iværksættere i 2022 sammenlignet med 2020 (fra 4,2 procent til 5,0 procent), og at 15 procent af alle iværksættere har en kvindelig rollemodel primo 2022. Tallet er lavt, men en fordobling sammenlignet med 2020.

Virksomheder med kvindelige stiftere får meget ud af pengene

Adspurgt om, hvorfor det er så vigtigt, at tallene – om end langsomt – bevæger sig i retning af, at flere kvinder bliver chefer i egen butik, peger Josefine Volqvartz på statistikker, der viser fordelen sort på hvidt, hvis ideen om, at mangfoldighed er sundt, ikke er overbevisende nok for alle: 

”Diversitet skaber simpelthen mere innovation og vækst i virksomheder såvel som på samfundsplan. På trods af at kvinder kun får en lille del af den kapital, der investeres i startups, så får de rigtig meget ud af pengene. Hundrede kroner investeret i en startup med kun kvindelige stiftere giver 25 procent større omsætning sammenlignet med virksomheder med kun mandlige stiftere,” påpeger hun med reference til rapporten fra Dansk Erhverv. Så det giver rigtig god mening, at kvinderne er med til at skabe de produkter, de selv køber, mener Josefine Volqvartz, som håber at udviklingen med flere kvindelige iværksætter vil fortsætte.

”Kvinder er lige så entreprenante som mænd, mange er bare nervøse for at tage springet, fordi de kan se mange barrierer på vejen, for eksempel i forhold til barsel. Derudover er kvinder ofte meget omhyggelige og føler, de skal have de helt rette kompetencer og viden, før de starter, og det stopper mange, inden de overhovedet er kommet i gang. Det, håber jeg, kan blive ændret med tiden, men det kræver, at vi ikke lader stå til, bare fordi vi kan spotte en lille fremgang.” 

Læs mere om kvinder og iværksætteri

Læs rapporten fra Dansk Erhverv om Kvindelige iværksættere 2022

Læs mere om Kvindekompagniet

Tal fra Global Entrepreneurship Monitor viser, at kun ca. 4 pct. af danske kvinder i analyseperioden 2019/2020 er nye iværksættere, og at her halter Danmark markant efter OECD-gennemsnittet, som ligger på 9,2 pct. 

Læs mere om danske kvinders iværksætteraktivitet på Dansk Erhvervs hjemmeside