Gå videre til hovedindhold

Guide: Sådan siger du bedst muligt dit job op

Der er ingen grund til at smække med døren, når du siger op, selvom du har følt dig dårligt behandlet på arbejdspladsen. Det svækker nemlig muligheden for at få den vigtige reference med ud ad døren, lyder det både fra karriererådgiver og virksomhedschef, der dog også understreger, at det er vigtigt at være ærlig i sin begrundelse.

1. marts 2024

Af Morten Bjerregaard

Langt de fleste af os kommer i løbet af vores arbejdsliv til at gøre det: At sige vores job op.

Det er en disciplin, der for mange kan få pulsen til at stige, for hvordan bliver opsigelsen modtaget på den anden side af bordet? Får man sagt alt det, man har behov for at sige, og efterlader man et godt indtryk, inden man er på vej videre

Selvom der ikke er nogen krav til, hvordan en opsigelse skal se ud, så anbefales det at lave en skriftlig opsigelse til din nærmeste leder, så det kan dokumenteres, at du har sagt op. Den kan med fordel være kort og præcis og kun indeholde oplysninger om dags dato, modtager af opsigelse, dato for opsigelse og din underskrift.

På et efterfølgende møde med din nærmeste leder kan du så aflevere den skriftlige opsigelse og uddybe, hvad der er årsagen til din beslutning.

Her gælder det ifølge Tina Skov, som er chefkonsulent i karriererådgivningen hos Akademikernes A-kasse, om at være nøgtern og præcis.

“Du bør så vidt muligt holde tonen sober og forklare årsagerne til opsigelsen. Det gælder om at behandle modparten respektfuldt - også selvom du måske har haft dårlige oplevelser,” siger hun. 

Det er ofte, at en potentiel kommende arbejdsgiver ringer til chefen fra de seneste to steder, man har været. Det er bare utjekket at sige, at man ikke kan give en reference fra ens seneste chef, fordi man gik skævt af hinanden.

Tina Skov, chefkonsulent i karriererådgivningen hos Akademikernes A-kasse

På den anden side af bordet har Kim Matz, der er director hos it-virksomheden Aeven, som specialiserer sig i at drifte deres kunders it, erfaring med at modtage opsigelser fra medarbejdere gennem årene.

For ham er de mest vellykkede opsigelsessamtaler dem, hvor medarbejderen kan vise, at der ligger grundige overvejelser bag beslutningen.

“Hvis du er afklaret inden, du kommer med din opsigelse, så har du indirekte fået ammunition nok til at komme med de vigtige begrundelser for at du vælger at sige op. Det har jeg som arbejdsgiver stor respekt for,” siger han. 

Vær ærlig, men respektfuld

Der kan være mange årsager til, at man siger sit job op. Måske søger man nye udfordringer efter mange år på samme arbejdsplads, måske er man blevet træt af den lange transporttid, eller måske er man blevet headhuntet til en anden stilling, hvor lønnen er højere.

Men det kan også være, at man har følt sig dårligt behandlet på sin arbejdsplads, og at man er nødt til at komme videre for at beskytte sig selv.

Hvis det er den afgørende årsag til, at man siger jobbet op, så mener Kim Matz, at man skal være ærlig omkring det.

“Hvis det er den overvejende grund til, at man forlader sin stilling, så skal man sige det. Det er ikke holdbart at brænde inde med det, og for mig som leder er det vigtigt at få at vide. Men det skal serveres respektfuldt. Man skal huske at holde fast i den person, man er, så man ikke pludselig bliver en version, som man ikke kan genkende, fordi man føler sig presset.”

Som karrierevejleder oplever Tina Skov ofte, at medlemmer siger deres job op på grund af et psykisk dårligt arbejdsmiljø og dårlige chefer.

Og hun tilslutter sig, at man skal sige det, hvis det er årsagen til opsigelsen.

“Selvfølgelig kan det være en god ide at italesætte det, hvis man ikke kan holde ud at være på arbejdspladsen. Dog er min opfordring, at man skal lade være med at give alt for meget udtryk for det. Så hellere være lidt faktuel omkring, hvorfor du siger din stilling op, og hvad der ikke har fungeret,” siger Tina Skov.

Vigtige referencer

Opfordringen om at holde lidt igen og ikke smække hårdt med døren kommer Tina Skov med, fordi man gerne skal have en god reference med fra sin snart tidligere arbejdsgiver til fremtidige jobsøgninger.

For referencerne er vigtige, understreger Tina Skov.

“Det er ofte, at en potentiel kommende arbejdsgiver ringer til chefen fra de seneste to steder, man har været. Det er bare utjekket at sige, at man ikke kan give en reference fra ens seneste chef, fordi man gik skævt af hinanden.”

Jeg vil opfordre til, at man senest afleverer opsigelsen en uge før den sidste dag i måneden. Det vil jeg opfatte som værdigt.

Kim Matz, director hos it-virksomheden Aven

Hun understreger, at har man haft et langt arbejdsliv og har fine referencer allerede, så kan man bedre tillade sig at være ligeglad med den manglende reference. Omvendt er referencer rigtig gode at have, når man er relativt ny på arbejdsmarkedet.

“Så hvis du smækker med døren, hvor skal referencen så komme fra? Det kan gøre jobsøgningen sværere fremadrettet.”

Kim Matz påpeger, at man i de fleste brancher ofte møder de samme mennesker igen og igen gennem ens arbejdsliv, og derfor bør man helst ikke bidrage til negative rygter om ens person ved eksempelvis at smække med døren.

“Jeg kan ikke anbefale, at man bidrager til, at sådan en slags ry og rygte forbindes med en,” siger han. 

Vent ikke til sidste dag på måneden

I forhold til timingen af, hvornår man siger op, så har man typisk et opsigelsesvarsel på en måned. Det vil sige, at man kan vente til månedens sidste arbejdsdag med at sige sit job op, hvorefter man skal arbejde den efterfølgende måned.

Men det er ikke nødvendigvis den rigtige måde at gøre det på, mener Tina Skov.

“Det kan være ret god stil og være med til at give et godt rygte, hvis man giver virksomheden tid til at finde den næste medarbejder. Så man behøver ikke at vente til sidste dag.”

Nogenlunde samme toner lyder der fra arbejdsgiverens side.

“Hvis man sidder fem minutter i midnat og trykker send, så er det lidt tungt som leder. Jeg vil opfordre til, at man senest afleverer opsigelsen en uge før den sidste dag i måneden. Det vil jeg opfatte som værdigt,” lyder det fra Kim Matz.

Fire råd til hvordan du bedst siger dit job op

Tænk grundigt over, hvorfor du siger op

De mest vellykkede opsigelsessamtaler, jeg har haft, har været dem, hvor jeg kan mærke, at medarbejderen har tænkt grundigt over, hvorfor man siger op. Det giver nogle gode argumenter, som jeg som chef kan forholde mig til og respektere.

Server opsigelsen respektfuldt

Skærer man det helt ind til benet, så gælder det om at aflevere et positivt aftryk ved opsigelsen. Som leder kan jeg kun sige, at det betyder noget, at det foregår ordentligt. Man siger pænt goddag, og man skal også sige pænt farvel.

Vær ærlig

Hvis man eksempelvis siger op på grund af dårlige oplevelser på arbejdspladsen, så skal man sige det, så man ikke ærgrer sig over, at man ikke fik sagt det. Hvis det gøres respektfuldt, men ærligt, så kan jeg ikke se nogen udfordring i det. Det skal en god leder kunne respektere. Men lad være med at udbasunere det i en fællesmail, for større er verden heller ikke.

Vent ikke til sidste øjeblik

Afleverer man opsigelsen den sidste dag i måneden, så kan det af ens leder ofte opfattes som negativt. Rent arbejdsretlig så er der ikke noget galt i at vente til sidste arbejdsdag inden månedens ophør, men mit råd er at lade være med at vente til sidste øjeblik. 

Kilde: Kim Matz, director for it-virksomheden Aven

Hvis du selv siger op

Hvis du selv siger dit arbejde op, eller hvis du selv bærer en væsentlig del af skylden for, at du er blevet opsagt, vil du først få dagpenge efter 111 timers karantæne. Det svarer til, at du ikke får dagpenge i 3 uger.

Bliver du selvforskyldt ledig 2 gange indenfor 12 måneder, bortfalder din ret til dagpenge. Du får retten tilbage igen, når du har arbejdet i mindst 300 timer inden for en periode på 3 måneder efter karantænetidspunktet.

Læs mere om dagpengeregler, når du selv siger op