Af Lene Lykke Hovmand
"Vi havde en ide om, at vi kunne lave et produkt, der kunne digitalisere og revolutionere forsikringsverdenen, ligesom det for eksempel skete i bankverdenen, hvor den digitale brugeroplevelse i dag er central.”
Sådan lyder motivationen hos Sophie Bohr Grønbek, som sammen med tre partnere står bag forsikringsappen Undo. De spottede et potentiale i markedet og havde et bud på en løsning, som kunne gøre forsikring mere tilgængeligt for en stor målgruppe. Altså var det for dem løsningen af et problem og det med at kunne gøre noget bedre, som var det frø, der fik en iværksættervirksomhed til at spire.
Ideen, der får en iværksætterdrøm til at spire, kan komme mange steder fra, og næste skridt er derefter at udfordre både idé og motivation. Og der findes ikke rigtige og forkerte bevæggrunde for at blive iværksætter, siger Jesper Sylvester. Han underviser i iværksætteri og blev selv iværksætter tilbage i 2008, på et tidspunkt, hvor der var langt færre iværksættere, og endnu færre med mange års erfaring fra iværksætterlivet.
Iværksætteri er nemlig mange forskellige ting og det kan derfor også kræve noget meget forskelligt af dig. Så hvad skal du vide, for at kunne vurdere, om din motivation er den rigtige? Det vigtige er, at du ikke kaster dig ud i at blive iværksætter bare for iværksætteriets skyld, råder Jesper Sylvester:
"At blive iværksætter er noget, du skal drives hen imod. Det er blevet lidt sådan noget, du bare prøver af på samme måde, som at du starter til tennis. Men det er langt mere kompliceret end det.”
4 trin til at teste din motivation
Afklaring: Drop forestillingen om, at du skal være en bestemt type. Tal i stedet med andre, der arbejder med noget tilsvarende, og hør, hvad det kræver. Som udgangspunkt skal du være indstillet på at tage ansvar for at få realiseret din idé, trives med et varieret arbejdsliv og være risikovillig.
Bevæggrunde: Brænder jeg for min idé, eller vil jeg bare væk fra noget andet? Er svaret det sidste, skal du overveje en ekstra gang, om iværksætterlivet er det bedste bud på forandring.
Formål: Hvilket problem vil jeg løse, og hvordan løser jeg det? Er problemstillingen vigtig nok for mig, til at jeg kan bevare interessen over tid? Og har jeg overvejet grundigt nok, hvilke opgaver det indbefatter på vejen til en bæredygtig idé?
Pitch: Holder min idé, når den bliver præsenteret over for en relevant målgruppe? Kan jeg forklare, hvad grundidéen er, og hvordan den kan gøre en forskel for andre?
Kilde: Jesper Sylvester, Influence Digital
Om Jesper Sylvester
Founder af INFLUENCE DIGITAL, hvor han hjælper virksomheder med digitalisering af læring og viden, har blandt andet arbejdet med Den Europæiske Union, Undervisningsministeriet, Alternativet og Akademikernes A-kasse. Sideløbende afholder Jesper Sylvester workshops inden for iværksætteri og mulighedsskabelse. Selv blev han iværksætter i 2008.
At gøre en forskel
Overvejer du at gå iværksættervejen, er det derfor en god idé, at du påtager dig at være din egen djævlens advokat og udsætter din motivation for en grundig test. Når du gør det, kan du skelne imellem langvarige motivationsfaktorer og kortvarige motivationsfaktorer, lyder et af Jesper Sylvesters råd.
Langvarige motivationsfaktorer er for eksempel, når din idé er inden for et område, som du brænder for, har interesseret dig for længe og regner med at være optaget af i mange år frem. Kortvarige motivationsfaktorer kan udspringe af tendenser og af idéen om hurtige penge. Sidstnævnte er langt mere skrøbelig en førstnævnte, for iværksætteri er ikke et quickfix. Slet ikke, hvis du starter fra bunden og først skal udvikle din idé, skaffe finansiering, opbygge netværk og produktion og eventuelt sætte dit hold, forklarer Jesper Sylvester.
At det tager tid at opbygge en virksomhed ved for eksempel Karin Beukel, som er en af grundlæggerne af Agrain by Circular Food Technology, en virksomhed som upcycler restprodukter fra ølbrygning til mel, chips og kiks. Men for hende er den helt store driver at bidrage til at mindske madspild og sult i verden.
”Vi har lavet flere projekter i Afrika, og når man kan se, at 25 procent af de børn, der sultede, fik dækket deres kaloriebehov alene ved brug af lokal mask … Der findes ikke statistik på det, men det er cirka 90 procent af masken i afrikanske lande, der ikke bliver brugt – ikke engang til foder. Den bliver bare smidt ud, og det er jo helt vanvittigt,” fortæller hun.
Hun og hendes partnere har brugt deres baggrund fra forskningsverdenen til at udvikle og teste mulighederne for upcycling af fødevarer, og derfra er de gået fra at være startup til at være scale-up med et nærmest uendeligt udviklingspotentiale, når man ser på mulighederne i internationalt perspektiv.
Men også langt enklere projekter kan have stort internationalt udviklingspotentiale og ligeledes handle om at gøre en forskel for mennesker. Grundlægger af Cykling uden alder, Ole Kassow,passerede på mange af sine daglige cykelture den samme ældre herre, som sad på en bænk og betragtede trafikken. Det blev hans motivation for at starte en forening, hvor frivillige inviterer ældre og handicappede på cykeltur i rickshawlignende cykeltaxaer. Cykling uden alder er i dag blevet en verdensomspændende bevægelse, og for Ole Kassow gør glæden ved at give “passagererne” en oplevelse det hele værd.
Et arbejdsliv du selv definerer
De mest bæredygtige bevæggrunde for at blive iværksætter er, at du brænder for at løse et bestemt problem, og at du samtidig kan forestille dig at beskæftige dig med emnet og udforske det i lang tid frem. Men en anden gyldig bevæggrund er, at du befinder dig bedre med de vilkår, du har som iværksætter, for eksempel at du selv bestemmer over din arbejdstid, og at du kan definere andre måder at arbejde med et problem på end dem, der har været normen i dit hidtidige job, siger iværksætter og underviser Jesper Sylvester.
“Hvis spørgsmålet er, hvorfor jeg synes, du skal være iværksætter, så er mit svar: Fordi du har brug for at lave ting på en måde, som du føler, andre ikke kan understøtte dig i. Du lærer at tage ansvar og at tage styring. For mig at se findes der ikke nogen vildere udviklingsrejse end det at være iværksætter.”