Gå videre til hovedindhold

Jobsamtalen skal være en gensidigt nysgerrig samtale

Din faglighed er afgørende, men til jobsamtalen kommer mennesket før CV’et. Det mener de i Dansk Design Center, hvor jobsamtaler fremover foregår i caféen og handler om, hvordan netop du vil passe ind i arbejdspladsens dynamik. Her fortæller CEO Christian Bason om en ny måde at rekruttere på.

Christian Bason, CEO, Dansk Design Center Foto: Dansk Design Center

17. maj 2023

Af Lene Lykke Hovmand

Håndfladerne er svedige, dit tøj er omhyggeligt udvalgt til at matche virksomhedens brand, og du har terpet kloge og strategiske svar på alle tænkelige spørgsmål om kravene i jobopslaget. Du er klar til at blive udspurgt, men måske behøver du ikke at forvente en klassisk interviewsituation, der kan føles som en eksamen med en potentiel ny arbejdsgiver på modsatte side af bordet. For hvad nu, hvis samtalen i stedet finder sted i uformelle omgivelser i en café uden hverken computere eller papirer på bordet? Hvad hvis magten bliver taget ud af situationen, og du i stedet er inviteret ind til en gensidigt nysgerrig dialog?

De spørgsmål har de stillet sig selv i Dansk Design Center, som har til huse i BLOX i København og Pakhuset i Kolding. Over de seneste år har de ændret hele strukturen i virksomheden ud fra et defineret menneskesyn, som har fokus på tillid, frihed og på, at mennesker gerne vil bidrage og vil hinanden det bedste. Forandringerne har fået dem til også at tage måden, de rekrutterer nye medarbejdere på, op til revision. De tests og cases, som tidligere blev brugt i rekrutteringsprocessen, er nu droppet helt, og om de kommer til at savne dem, vil tiden vise.

”Tests fortæller noget om, hvem folk er, og hvad deres præferencer er, men spørgsmålet er, om de fjerner fokus fra det egentlige – det menneske, man skal være kollega med. Der er så mange menneskelige aspekter omkring det at indgå i et arbejdsfællesskab, som ikke kan afdækkes af papirerne alene,” fortæller CEO i Dansk Design Center, Christian Bason.

Så hvordan ser en jobsamtale hos dem ud i dag, når først de har udpeget de relevante kandidater på baggrund af ansøgninger og CV?

”I stedet for at sidde i et mødelokale med papirer foran sig, har vi mødt hinanden i caféen, og samtalen har handlet om at dele, hvad man hver især brænder for, hvad man har lyst til, er nysgerrig på, og hvad man får energi af. Især i en tid som nu, hvor der er mangel på arbejdskraft, må der være en gensidighed. Man har en kandidat, der skal vælge arbejdspladsen til, og en arbejdsplads, der skal vælge kandidaten til,” fortæller Christian Bason.

Vi løser opgaven sammen

En jobsamtale er i bund og grund en kunstig situation, hvor man på kort tid og inden for begrænsede rammer skal vurdere, om man passer sammen som kollegaer. Ideelt set ville det bedste være at ”løse opgaven” sammen i en naturlig arbejdssituation, mener Christian Bason, og det forsøger han og kollegaerne så at gøre. Næste skridt efter den første uformelle samtale er nemlig, at kandidaten bliver inviteret med til et møde eller en workshop, hvor der skal arbejdes på en konkret opgave. Den situation er ikke fri for at kunne afstedkomme en vis portion forventningspres hos den jobsøgende, anerkender han, men erfaringerne har været gode, og de har endda fået positiv feedback fra kandidaterne efterfølgende – også fra dem, der ikke fik jobbet.  

Jeg har oplevet, at mine kollegaer har haft enormt meget begejstring og energi over selve processen. Sådan er det altså ikke altid i en ansættelsesproces.

Christian Bason, CEO, Dansk Design Center

”Der kan være nerver på og en følelse af at skulle præstere, men det er altså helt ok, hvis man virkelig gerne vil det. Vi ved godt, at kandidaterne ikke kender vores samarbejdspartnere og så videre, men man kan kigge på måden, hvorpå man indgår i dynamikken, kommer med spørgsmål og ideer på og giver andre plads til at komme til orde, og så har det været en øjenåbner i forhold til faglighed, fordi det er en mere naturlig arbejdssituation,” fortæller han.

Om Christian Bason og Dansk Design Center

Har en Ph.d. i Design Leadership fra CBS og er derudover uddannet på blandet andet Aarhus Universitet, New York University og Harvard Business School. CEO i Dansk Design Center siden 2014. Dansk Design Center er en uafhængig fond, som er på finansloven og har til formål at skabe innovation og bæredygtig vækst igennem tænkning og kompetencer. Over de seneste år har DDC skabt en ny organisations- og ledelsesstruktur med afsæt i et formuleret menneskesyn, hvor blandt andet tillid, udvikling og anerkendelse er i fokus.

 
Høj energi i processen

Den nye måde at rekruttere på har været i spil et lille års tid i Dansk Design Center, og to nye medarbejdere er blevet ansat efter cafésamtale og workshopforløb. Forløbet og en tilsvarende ny og mere inviterende måde at skrive jobopslag på, har gjort virksomheden i stand til at tiltrække kandidater, som de tidligere kun kunne drømme om eller i hvert fald skulle arbejde hårdere på at få i tale, fortæller Christian Bason. Men en anden ting har overrasket ham endnu mere:

”At tiltrække folk af den kaliber, som vi har gjort, kan man kun blive begejstret over, men jeg har også oplevet, at mine kollegaer har haft enormt meget begejstring og energi over selve processen. Sådan er det altså ikke altid i en ansættelsesproces. Der er tit nerver på begge sider af bordet. Det kan jo også føles noget ukomfortabelt at have magten til og ansvaret for at vælge til og fra, og jeg er derfor enormt positivt overrasket over, at der har været en større lethed hos begge parter,” fortæller han.

Fra trælse samtaler til nye relationer

Betragter vi jobsamtaler som en tab eller vind-situation, kan det føre til både brændte broer og nogle i øvrigt ret trælse samtaler, mener Christian Bason:

“Men kan vi vende det til, at det også for dem, der ikke får jobbet, stadig kan være en god oplevelse, får vi en ekstra, positiv effekt, som vi ikke havde regnet med. Og hvem ved, måske bliver de dine kollegaer i fremtiden eller din ambassadør et andet sted,” siger han.

Det er mennesket og ikke kvalifikationerne, der er er i fokus, når der bliver udvekslet tanker om arbejdsglæde, visioner og samarbejde omkring cafébordet i Dansk Design Center. Men hvad er ellers i fokus på det første møde? Man hører fra chefer og andre, der ofte har ansættelsessamtaler, at de lægger vægt på forskellige ting som håndtrykket, og om der er øjenkontakt. I nogle tilfælde begynder førstehåndsindtrykket af en kandidat allerede inden samtalen, for eksempel hos receptionisten, der tager imod gæsten. Det har Christian Bason selv erfaringer med.

Man påtager sig en maske og en rolle og prøver at leve op til det, man tror, arbejdsgiveren gerne vil have. Men den rolle og maske kan man ikke holde for evigt.

Christian Bason, CEO, Dansk Design Center

”Da jeg startede i DDC, havde jeg en assistent, en ung akademiker, som hentede dem, der skulle til samtale og fulgte dem op med elevatoren. Hun deltog ikke i samtalerne, men bagefter kom hun altid op til mig og sagde, hvordan det havde været at tage imod kandidaterne og køre i elevator med dem. Hun var lynskarp til at observere folks adfærd og interaktion, og det var et ret vigtigt datapunkt dengang, da jeg skulle have sat mit hold,” fortæller han.

Gensidig dialog frem for interview

I en samtale med en asymmetrisk magtbalance er det ikke sikkert, at folk er sig selv, har Christian Bason erfaret, og det er et problem, for det er en dyr affære at ansætte de forkerte og også omkostningsfuldt på mange andre parametre for både den ansatte og for arbejdsgiver. Derfor vil han gerne insistere på den gensidige dialog frem for den transaktion, det kan være at teste og interviewe jobkandidater. Håbet er, at det kan skabe en naturlig og ligeværdig samtale.

”Når magtbalancen er skæv, påtager man sig en maske og en rolle og prøver at leve op til det, man tror, arbejdsgiveren gerne vil have. Men den rolle og maske kan man ikke holde for evigt, så desto mere ærlig, menneskelig, personlig, nysgerrig og åben, jobsamtalen kan være, desto større sandsynlighed for at det bliver det rigtige match for begge parter, når det virkelig gælder.”