Gå videre til hovedindhold

Nanna Schultz: “For mig er normalen 30 timer om ugen”

Det skærer i iværksætter og grundlægger af Momkind Nanna Schultz’ ører, når hun hører, at man ’går ned i tid’, hvis man går fra 37 til 30 timer. I hendes virksomhed er 30 timer fuld tid, og hun synes ofte, vi tænker på arbejdslivet på en alt for traditionel måde. For hænger arbejdstid og succes virkelig sammen?

Foto: Klaus Rudbæk

6. januar 2023

Af Lotte Refnov

Få Nanna Schultz’ indspark til, hvorfor work-life-balance for hende ikke må erstattes af work-life-integration, og få også hendes gode tips til, hvordan du selv kan starte samtalen med din chef om en bedre balance i dit arbejdsliv. 

”Jeg synes ikke, succes er lig med hvor mange timer, du arbejder. Succes er, at det går godt – stigende tal, glade medarbejdere og en glad chef. Dét er succes!” Så enkelt forklarer Nanna Scultz i podcasten sin definition på succes og forklaring af, hvorfor succes for hende aldrig kan blive lig antallet af arbejdstimer. 

For succes kan være mange ting, og det handler ikke kun om arbejdet. Derfor er Nanna Schultz fortaler for, at vi indretter arbejdslivet lidt smartere, så der er en bedre balance mellem arbejde og fritid. For når den er der, vil du føle dig mere succesfuld, fordi det kører godt på flere parametre i dit liv.

Jeg tror, arbejdsmarkedet ser anderledes ud om bare fem år.

Nanna Schultz, iværksætter og grundlægger af Momkind

Det har hun selv taget konsekvensen af i sit firma, Momkind, der sælger produkter til nybagte mødre. Her er alle ansat med en arbejdsuge på 30 timer, for hun synes, der bliver fokuseret alt for meget på de virksomheder, der vækster helt vildt hurtigt:

”Nu har I tjent en milliard-million, men hvordan har medarbejderne det? Ligger de nede på gulvet og raller? Man hører sjældent historierne, men det er ofte på bekostning af rigtig mange mennesker, fordi det er gået for hurtigt, og ’her skal du bare knokle røven ud af bukserne’,” siger Nanna Schultz.

Små tricks med stor effekt

”Det er en myte, at du er uambitiøs, fordi du går ned i tid,” siger Nanna Schultz, der mener, vi skal fokusere på leverancen – ikke på timerne. Fleksibilitet er kodeordet, for når hendes medarbejdere har mere løse møde- og fyraftenstider, bliver de gladere og mere fokuserede.

For Nanna Schultz har få og enkle ting gjort, at hun har en bedre balance mellem arbejdstid og privatliv. Hun har for eksempel sørget for, at alle notifikationer på mobilen er slået fra og lægger gerne mobilen væk derhjemme. Hun har også indført forskellige initiativer i arbejdsdagen for at optimere tiden på jobbet.

”Jeg har fokus på at få pauser ind i arbejdslivet. Jeg går en tur på 10 minutter, for så er jeg mere effektiv, når jeg vender tilbage. Jeg er ikke god til det, men jeg får en notifikation i min kalender og har en pause om formiddagen og en om eftermiddagen. Der går jeg helt væk fra skærm og telefon,” fortæller hun.

Nu har I tjent en milliard-million, men hvordan har medarbejderne det?

Nanna Schultz, iværksætter og grundlægger af Momkind

Samtidig har Nanna Schultz også opsøgt hjælp for at få en bedre balance – noget hun anbefaler alle. Det mentale tjek gør godt for alle, uanset om du går til en psykoterapeut, en coach eller en mentor.

Altid på vej i mål

Ansvaret for en bedre balance ligger både hos medarbejdere og ledere, mener Nanna Schultz, som gerne så, at alle arbejdede mod samme mål fra forskellige steder: ”Jeg ville jo ønske, at det var virksomheden, der tog fanen og gik forrest. Men vi kan også skabe en lille revolution nedefra, hvis vi er flere nedefra, der stiller de her krav eller siger: ’Jeg vil gerne arbejde anderledes’. Der er virkelig meget i gang lige nu, og jeg tror, arbejdsmarkedet ser anderledes ud om bare fem år,” siger hun.

Nanna Schultz erkender, at samtalen om et anderledes arbejdsliv kan være svær. Men hun pointerer også, at du jo ikke ved, om for eksempel 30 timer eller flere hjemmearbejdsdage er muligt, før du har spurgt din leder. For er du en værdsat medarbejder, er det din leders fineste opgave at få dig til at blive og til at have det godt.

Og på spørgsmålet om, hvorvidt hun selv er i mål med balancen, er svaret:

”Overhovedet ikke. Jeg har indset, at for mit eget vedkommende kommer det nok til at være en ongoing ting. Det er noget, jeg skal arbejde med måske resten af livet.”

Om Nanna Schultz

Nanna Schultz er iværksætter og grundlægger af Momkind, der sælger produkter til nybagte mødre, udgiver artikler med fokus på graviditet, fødsel og den første tid derefter samt faciliterer et online community for målgruppen.

Hun har arbejdet som tv-vært i en lang årrække, blandt andet på DR-programmerne Pigerne mod drengene og Boogie, og har en bachelor i virksomhedskommunikation og erhvervsøkonomi på Copenhagen Business School samt en master i organisationspsykologi på Columbia University i New York.

Privat er hun mor til Lili og Anine og bor sammen med dem og sin kæreste på Frederiksberg.