Af Lotte Refnov
I podcasten Succesfuld? kan du høre mere om, hvordan Frederikke Antonie Schmidt bruger modstand og fejl konstruktivt og om, hvorfor du hellere skal tale om udvikling end om succes. Du får også Frederikke Antonie Schmidts bedste råd til forandring – uanset om du overvejer at blive iværksætter, skifte job, tage en uddannelse eller noget helt fjerde.
For Frederikke Antonie Schmidt var starten som på livet som iværksætter ikke lutter lagkage.
”Jeg brugte de to første år på at stresse, ligge i fosterstilling og græde spontant. Jeg var meget presset og stresset. Indtil jeg fandt ud af, at mange af mine reaktioner var bundet op af frygten for at fejle,” fortæller hun i podcasten ”Succesfuld?”.
Frederikke Antonie Schmidts største fejl, som også var den første, var, at hun ikke troede nok på sig selv og sin mavefornemmelse. I stedet gjorde hun det, hun troede andre ville gøre, hvis de var i hendes situation. Konsekvensen var desværre, at det ofte gik galt. Da gik det op for hende, at det var nødt til at være hende, der bestemte, og at hun skulle lytte til sin egen mavefornemmelse.
Da hun var nået til den erkendelse, stoppede Frederikke Antonie Schmidt med at fokusere på potentielle fejl og puttede i stedet både gode og dårlige erfaringer i rygsækken:
”Hvis du træffer en beslutning, der enten er forkert eller afføder noget, der går galt, så lærer du af det. Så bliver du klogere.”
Modstand eller medvind?
I hele processen med opstart og drift af skobrandet Roccamore, som leverer behagelige højhælede sko, har Frederikke Antonie Schmidt kun fået hep og støtte fra sine nære omgivelser. Modstanden kom helt uventet fra branchen selv, for med en atypisk baggrund blev hun dømt ude af mange andre inden for samme fag. Men modstanden blev en drivkraft og det, der gav hende energi til at blive ved.
“Jeg bliver stærk på trods. Jeg er sådan helt superhelteagtig,” fortæller hun om den drivkraft, hun har haft fra en tidlig alder. Hun griner lidt af det, men der er alvor bag. Faktisk er nået til den betragtning, at undervurdering er en gave, forklarer hun:
“Hvis du mener, jeg ingenting kan, så kan jeg nå vildt langt, inden du opdager, hvor dygtig jeg er. Jeg ved, jeg kan ting – det gør ikke noget, at du ikke ved det, for så får jeg bare et forspring,” siger hun om, hvordan mistroen for hende bliver til motivation.
Undervurdering er en gave. Hvis du mener, jeg ingenting kan, så kan jeg nå vildt langt, inden du opdager, hvor dygtig jeg er.
Frederikke Antonie Schmidt, grundlægger og kreativ direktør i Roccamore
Selvom hun bliver motiveret af modstand, er det dog ikke noget, man ligefrem behøver at opsøge eller dyrke, tilføjer hun. For bruger man for meget tid og opmærksomhed på det negative, for eksempel ved at læse lange kommentarspor på sociale medier, så får det negative for meget plads. Vælg i stedet det til, der understøtter din idé, råder hun.
“Du vælger selv, hvem du taler med, og hvor du bruger sin tid. Brug den dér, hvor du får energi, og hvor folk vil dig det godt. “
Fejl er en del af udviklingen
Med årene – og med Roccamores vækst og succes – er Frederikke Antonie Schmidt blevet mindre bange for at fejle, for ifølge hende bliver man mere immun og hårdhudet med tiden. Hun har mange gange brugt energi på at flippe ud over forkert skodesign eller fejl i produktionen og har hver gang troet, at virksomheden ville gå konkurs. Hvilket ikke er sket i virksomhedens otteårige levetid.
Det gælder om at gøre det og tro på det. Så skal der nok komme noget godt ud af det.
Frederikke Antonie Schmidt, grundlægger og kreativ direktør i Roccamore
Så uanset risikoen for at træffe forkerte beslutninger er hendes råd til alle, der overvejer at skifte job, blive iværksætter, sige op, tage en uddannelse eller kaste sig ud i noget andet helt nyt:
”Uanset hvad du sætter i søen, er der helt sikkert nogen, der synes, det er fedt. Så det gælder bare om at gøre det og tro på det. Så skal der nok komme noget godt ud af det.”
Om Frederikke Antonie Schmidt
Frederikke Antonie Schmidt er grundlægger og kreativ direktør i skovirksomheden Roccamore, hvor hun siden begyndelsen i 2014 har arbejdet ud fra en vision om at tilbyde “høje hæle, der er behagelige at gå i og smukke at se på”. Hun har en uddannelse som skodesigner fra Italien, hvor hun boede i otte år, og tog efterfølgende en uddannelse på KEA, Københavns Erhvervsakademi. Her resulterede en opgave om en virksomhed, som producerede farverige sko, der inspirerede kvinder til at stå stærkt, i en dårlig karakter. Det kickstartede idéen til Roccamore.