Af Lene Lykke Hovmand
Sidsel Rud kom fra en fast stilling i en stor, anerkendt organisation, så da hun blev ledig, havde hun ikke ligefrem spået, at hendes næste job ville blive i en lille, nicheorienteret startup, der producerer undervandskameraer til svømmesportsudøvere på topplan.
”Jeg kommer jo fra en helt anden baggrund uden nogen form for erfaring med softwareudvikling, og jeg er ikke sportsorienteret – overhovedet!” siger hun.
Det var da heller ikke et klassisk stillingsopslag, der banede vejen for hendes nye job. Det var derimod et samarbejde mellem hendes a-kasse og Erhvervshus Hovedstaden. Hun havde uploadet sit CV hos a-kassen, og igennem samarbejdet blev hun sat i forbindelse med den lille, nyopstartede virksomhed Athlee, der via tilskud fra et virksomhedsprogram, SMV:Vækstpilot, havde mulighed for i en periode at hyre en medarbejder til fuld løn.
”Jeg blev kontaktet af en konsulent fra Akademikernes A-kasse, der spurgte mig, om jeg kunne være interesseret i en ansættelse hos Athlee. Virksomheden havde lanceret deres undervandskamera i 2020 og manglede hjælp til at bryde igennem på det amerikanske marked. Jeg syntes, rejsen lød spændende, og a-kassen videresendte derfor mit CV til Athlee, og derefter kørte founderne og jeg processen videre selv.”
SMV:Vækstpilot-programmet er kort fortalt et tilskud, som små og mellemstore virksomheder kan søge, hvis de mangler nye kompetencer til at få løst en konkret omstillingsopgave. Det kan for eksempel være inden for digitalisering, grøn omstilling eller internationalisering. Bliver du ansat som vækstpilot, er du sikret fuld løn i seks måneder.
Sidsel Rud blev ansat hos Athlee i januar 2022. Det halve år med tilskud er altså gået, men hun er blevet hængende og har fået en fast stilling. Både fordi det skulle vise sig at være et supergodt match, og ikke mindst fordi hendes indsats er den væsentligste årsag til, at Athlee i dag har skrevet kontrakt med nogle af verdens bedste svømmere.
Kold kanvas
Bag udviklingen af Athlees specialdesignede undervandskamera står Anders Sandfuss, som er tidligere lektor i Idræt og Psykologi og selv har været træner inden for forskellige sportsgrene, og Thomas Terney, som er ph.d. i Computer Science og Artificial Intelligence. Tilsammen har de leveret sportsfaglig og teknologisk indsigt til brug for udviklingen af det intelligente træningsværktøj, og man kan spørge sig selv, hvordan Sidsel Rud, som har en kandidatgrad i Social Science, Business Administration and Communication, lige passer ind i den ligning. Svaret er enkelt: Hun passer ind, fordi hun kan noget helt andet. Hvor både Anders Sandfuss og Thomas Terney har været drivkræfterne i selve udviklingen, har Sidsel Rud været den, der har skullet sparke nogle døre ind – eller i hvert fald banke pænt på:
”Det har primært været min rolle at få produktet ud på markedet, og det indebærer at stå for marketing, herunder at udtænke strategiske kommunikationsløsninger. Men meget har også været kold kanvas, der kræver, at du er opsøgende, har dit pitch i orden, og at du rykker en kunde fra A til B, det vil sige fra den første kontakt, til vi rent faktisk lukker en aftale,” fortæller hun.
Jeg har fundet ud af, at det, der virkelig tiltaler mig, er den korte vej fra idé til handling, der gør sig gældende i en startup. I store, etablerede organisationer og virksomheder er beslutningsprocessen bare en helt anden.
Sidsel Rud, Head of Marketing & Communications hos Athlee
Eksemplet viser tydeligt, at du sagtens kan udvikle et virkelig godt produkt, men at det først får liv, når det kommer ud over stepperne og frem til kunderne. På den måde har Sidsel Rud komplementeret udviklernes kompetencer perfekt, og selvom hun aldrig havde overvejet, at det var i tech-verdenen, hun skulle finde sit næste arbejde, er det alligevel her, hun efter eget udsagn har fået verdens bedste job:
”Med en baggrund fra blandt andet Kræftens Bekæmpelse, havde jeg altid tænkt, at jeg skulle arbejde i et politisk miljø, som en NGO jo også opererer inden for. Men jeg har fundet ud af, at det, der virkelig tiltaler mig, er den korte vej fra idé til handling, der gør sig gældende i en startup. I store, etablerede organisationer og virksomheder er beslutningsprocessen bare en helt anden.”
Om Athlee
Athlee er en dansk iværksættervirksomhed, der har udviklet og fremstillet et undervandskamera, der kan optimere svømmetræningen hos såvel nybegyndere som elitesvømmere. Kameraet giver trænere mulighed for at følge svømmeren under vandet og coache i realtid. Bag virksomheden står den tidligere sportstræner og lektor i psykologi og idræt Anders Sandfuss og Thomas Terney, der er ph.d. i kunstig intelligens. Virksomheden blev etableret i 2020.
Acceleration i læringskurven
En af de største øjenåbnere ved startupverdenen har for Sidsel Rud været, at du fra dag ét er på lige fod med alle andre, for der er hverken tid – eller råd – til ikke at påtage sig ansvar og handle, både på de områder, du har et kendskab til, og på områder, du aldrig har prøvet før.
”Jeg har en læringskurve, der siger spar to. Jeg har fra start haft fingrene i så mange forskellige opgaver og været med i et utal af vigtige beslutninger,” fortæller Sidsel Rud.
Det medejerskab har ikke bare sat skub i Sidsel Ruds læringskurve, det har også givet hende noget på selvværdskontoen. Før hun begyndte hos Athlee, var hun i tvivl, om hun overhovedet turde kaste sig ud i et job hos en startup, og dermed også ud i en branche som i sig selv er usikker. Og ikke nok med det; hun var desuden kun sikret seks måneders ansættelse via virksomhedsprogrammet. Det skulle dog vise sig, at det var selvsamme program, der var udslagsgivende:
”Programmet som vækstpilot har været en fantastisk øjenåbner mod denne verden. Jeg ville aldrig have stødt på Athlee i min egen søgning, fordi det er så meget niche. Desuden, tror jeg, der er masser, som kunne være interesserede i et arbejde hos en startup, men som ikke er bekendt med mulighederne – og som måske ikke umiddelbart aner, hvad der eksisterer derude.”
Jeg har en læringskurve, der siger spar to. Jeg har fra start haft fingrene i så mange forskellige opgaver og været med i et utal af vigtige beslutninger.
Sidsel Rud, Head of Marketing & Communications hos Athlee
Ovenpå Sidsel Ruds egne erfaringer som vækstpilot er udmeldingen klar:
”Hvis ikke du i forvejen har de store erfaringer med startup-verdenen, så lad være med at være bange for den. Der ligger så mange spændende aspekter i den branche, både i forhold til dine konkrete opgaver og i arbejdsformen. Jeg anbefaler klart, du prøver kræfter med den.”
Sidsel Ruds 3 bedste jobråd
- Vær ikke bange for at kaste dig ud i noget nyt og ukendt.
- Vær okay med at begå fejl – det gør vi alle sammen, og det kan ikke undgås.
- Prøv dig frem, nogle gange lykkes det, andre gange gør det ikke. Du lærer af begge ting.
Om Sidsel Rud
Head of Marketing and Communications hos Athlee. Sidsel Rud har en kandidat i Social Science, Business Administration and Communication fra Copenhagen Business School. Tidligere har hun blandt andet været Delegation Project Assistant hos KOTRA, Social Media Specialist hos Vass PR og kommunikationskonsulent hos TimeResQ.