Af Lena Bryder
Som humanist har jeg ofte prøvet at blive misundelig på datalogens evne til kodningssprog eller fødevareingeniørens evne til at gennemføre en laboratorieundersøgelse. Og måske er det ikke så mærkeligt, at nogle af os har det sådan, når man bliver spurgt for 117. gang: Hvad er det nu, du kan med den uddannelse? Jeg kommer aldrig til at blive fascineret af rækker af 0- og 1-taller, kongerækker eller musens genetik, for jeg er langt mere interesseret i mennesker og deres reaktioner i sprog, bevægelse, forståelse og kultur.
Så hvordan kan du afdække dine kompetencer, så du er klarere i spyttet, når du skal forklare, hvad du egentlig kan?
Du skal starte med at gøre dine arbejdsopgaver, dine forcer eller din viden konkret. Er du analytisk, kan du angive, hvilke digitale værktøjer eller teorimodeller, du bruger til analyse og evaluering af analysen. Har du viden om sprogteori, så kan en konkret arbejdsopgave være at undervise i grammatik og måske dansk som fremmedsprog eller at arbejde med grundforskning. Har du arbejdet med ledelse af frivillige tidligere, så kan den konkrete, dagligdagskompetence være: ledelse, erfaringer med frivillige, relationsskaber, NGO-kendskab og så videre.
Du skal med andre ord forsøge at gøre de overordnede kompetencer til arbejdsopgaver, som de fleste andre ville kunne forstå. Også hvis du skal ud at være specialist. En faglig spydspids skal også kunne samarbejde tværfagligt, så den dybdegående specialistviden kommer ud at arbejde blandt andre.
Især som nyuddannet kan det være svært at omsætte sine kompetencer til konkrete arbejdsopgaver, men stil dig selv spørgsmålene:
- Hvad har jeg taget med fra uddannelse/arbejde/frivilligt arbejde/mm.?
- Hvilke opgaver ville jeg kunne løse i andre sammenhænge med de kompetencer, jeg har taget med?
… men jeg kan så meget andet
Jeg er altid så fascineret af mine bekendtes evne til at remse navne op på forskellige strandsten eller til at huske historiske datoer og den slags. Det er ikke min styrke, og derfor bruger jeg i stedet struktur og registrering til at sikre, at oplysninger ikke går tabt, og at processer kører fremad, som de skal.
For jeg – og mine medhumanister – kan så meget andet. Det er gået op for mig som iværksætter de sidste par år, at selvom jeg er håbløs til teoretisk matematik og aldrig har været draget af at lære om emnet, så kan jeg sagtens drive min virksomheds årsregnskab, lave budgetter og fakturaer og finde ud af at bogføre.
Bevares – det første år var da med en del opkald til hotlinen hos de venlige damer fra SKAT og mange sager i chatsupporten hos mit online økonomiprogram, indtil jeg forstod mekanikkerne i at bogføre. Min bogføring var heller ikke uden fejl i begyndelsen, men fejl kan rettes. Fejlene begår man sandsynligvis ikke igen, og nu har jeg så et helt lille kartotek af viden om at betale skat og moms samt bogføring, som jeg konsulterer, når jeg støder på en problematik. Jeg kan godt lide at skabe værdi for andre, og det er uanset, om den værdi er relationel som underviser, eller det er at udregne sin værdi økonomisk, som jeg gør, når jeg kalkulerer tilbud eller forhandler kontrakter med kunder. På den måde er det økonomiske ikke langt fra min kernefaglighed som humanist.
Derudover bruger jeg jo mine humanistiske spidskompetencer til at drive virksomhed med. Jeg strukturerer og planlægger årets gang samt agerer projektleder på økonomi, salgsarbejde, markedsføring og strategi i min virksomhed. Jeg udvikler og tilpasser undervisningsmateriale til bestemte målgrupper. Jeg leverer personlig og involverende undervisning og bliver i relationen. Også når den er svær.
Med alderen har jeg fået erfaringen med, hvordan de humanistiske kompetencer konkret kommer i spil, ligesom jeg kan se, at jeg tør bruge min faglighed og personlighed langt bredere, end da jeg dimitterede for 15 år siden. Den faglige selvtillid er kommet af at have forskellige jobs med et åbent mindset, og skørt nok også af at være ledig. For der skal man om noget være tydelig med, hvad man kan, hvilke opgaver, man kan påtage sig, og hvilken værdi man kan skabe i en virksomhed.
Den indsigt skal også nok komme til dig. Du cand. godt!
Om skribenten
Lena Bryder er født i Malling og uddannet cand.mag. i 2008. Fra jobs inden for vejledning og undervisning skiftede hun branche fra det offentlige til en SMV i det private erhvervsliv, hvorefter hun fortsatte som iværksætter med karriererådgivningsvirksomheden Bryder Karriere. Hun er bosat i Odder, gift og mor til tre.