Fem spændende tendenser til dig, der søger nyt job

Hvordan skal et CV anno 2024 skrues sammen? Hvilke karaktertræk hos kandidater scorer bedst hos virksomhederne, og hvor vigtig er LinkedIn i jagten på et nyt job? Dette, og meget mere, kan du blive klogere på her, hvor vi giver dig de vigtigste resultater fra årets rekrutteringsanalyse.

 

Af Morten Bjerregaard 

Den måde, danske virksomheder og organisationer rekrutterer på, er i evig udvikling og forandring og kan være svær at blive klog på. Især når man står på den anden side som jobsøger.  

For hvad er det egentlig, virksomhederne søger efter hos potentielle kandidater? Hvordan kan man som jobsøgende gøre et godt indtryk, og hvor vigtigt er CV og LinkedIn egentlig for virksomhederne, når de rekrutterer? 

Det er bare nogle af de spørgsmål, som Rekrutteringsanalysen 2024 fra Konsulenthuset Ballisager forsøger at give svar på. Analysen, der netop er udkommet, er lavet på baggrund af over 1.100 spørgeskemabesvarelser fra danske virksomheder og rekrutteringsansvarlige. 

Rekrutteringsanalysen er blevet lavet hvert år siden 2011 og har til formål at undersøge virksomheder og offentlige organisationers præferencer i deres rekrutteringsprocesser samt at give jobsøgende data og indsigt i deres proces med at finde job.  

 

”I dag kan du ikke være god til at søge job uden at have LinkedIn med i processen. Det kan du simpelthen ikke.”

Morten Ballisager, bestyrelsesformand for Konsulenthuset ballisager 

 

Vi har i denne artikel allieret os med Morten Ballisager, der er bestyrelsesformand for Konsulenthuset ballisager og medforfatter på dette års rekrutteringsanalyse. På baggrund af den kommer han med sine bud på, de fem vigtigste tendenser inden for rekruttering lige nu.  

LinkedIn er vigtigere end nogensinde før 

”I dag kan du ikke være god til at søge job uden at have LinkedIn med i processen. Det kan du simpelthen ikke,” lyder det fra Morten Ballisager.  

For selvom Rekrutteringsanalysen viser, at ’opslåede stillinger’ er den foretrukne rekrutteringskanal for danske virksomheder og organisationer, så er LinkedIn ikke til at komme udenom.  

”LinkedIn har flyttet vores rekrutteringsproces de sidste 10 år på en ret omfattende måde. Det sociale medie bliver brugt mere og mere af alle typer af organisationer, og samtidig er der relativt mange virksomheder, som bruger LinkedIn til selv at skabe kontakt til kandidater.” 

”LinkedIn har også gjort det mindre vigtigt at have det bedste netværk, fordi du kan kæmpe dig til et godt netværk på platformen. LinkedIn har på en måde demokratiseret rekrutteringsprocessen, hvilket, jeg synes, vi skal tage godt imod,” siger Morten Ballisager. 

Han tilføjer, at man som jobsøger kan og bør ”professionelt stalke” dem, man gerne vil i dialog med. Derudover kan man bruge LinkedIn til at udvide sit netværk og researche – eksempelvis til at finde inspiration til, hvad folk med en lignende uddannelsesmæssig baggrund har af jobs.  

Nysgerrighed og selvindsigt er i høj kurs 

Ifølge Rekrutteringsanalysen 2024 er de tre mest attraktive karaktertræk hos potentielle medarbejdere ’nysgerrighed’, ’selvindsigt’ og ’initiativrighed’. 

Arbejdsgiverne har i øjeblikket fokus på kandidater, der er mindst muligt optaget af egen vinding og mest muligt optaget af nysgerrighed på holdet, på virksomheden, og på hvad man kan udrette sammen i et team. 

Ifølge Morten Ballisager skyldes det et skifte, som vi lige nu ser på arbejdsmarkedet.  

”Både de unge og dem, der er midt i livet, stiller i højere grad krav til deres arbejdsliv, fordi deres privatsfære er det vigtigste. Det kan de tillade sig, fordi der i øjeblikket er et godt arbejdsmarked med lav ledighed.” 

”Men det har også en lille sidevogn af egoisme. Det er et stærkt ord, men det er lidt egoistisk at sige, at jeg nu vil have den arbejdstid, der passer mig bedst, at jeg vil have den løn, jeg fortjener, og en transporttid, der passer til familien. Derfor ser vi lige nu et øget fokus på teamplayere. Virksomhederne har brug for individer, der både kan forstå sig selv i sammenhænge, og som er nysgerrige på andre,” siger Morten Ballisager. 

Han tilføjer, at emotionel intelligens er en af de mest efterspurgte varer hos kandidater i en rekrutteringsproces, mens det mindst attraktive karaktertræk er folk, der tydeligt er der for egen vinding. Folk, der med det samme spørger, hvad de kan få i løn og personalegoder.  

Er den unge generation forkælet?

I Rekrutteringsanalysen 2024 bliver danske virksomheder og rekrutteringsansvarlige spurgt ind til, om de unge medarbejdere på arbejdsmarkedet er mere forkælede end ældre aldersgrupper, og her svarer 50 procent, at de er ’primært enige’, mens den anden halvdel er ’primært uenige’. 

For Morten Ballisager er det udtryk for, at de forskellige generationer på arbejdsmarkedet har svært ved at forstå hinanden. 

”Der er et clash mellem en ung generation, der kommer ind og sætter nogle andre rammer for deres arbejdsliv, og de ældre generationer som X’ere og Boomere. De unge prioriterer i højere grad at gå til tiden og stræber ikke så meget efter avancement. De trækker en streg i sandet og vil ikke gå så langt for deres arbejde, at de kan blive stressede og syge. Det kan godt fremstå forkælet for ældre generationer.” 

Hvis du ikke vil fremstå forkælet, så bør du ifølge Morten Ballisager bruge 80 procent af din dialog i rekrutteringsprocessen på at introducere dig selv for virksomheden og belyse, hvordan du kan udfylde en god rolle. Kun de sidste 20 procent bør du bruge på at fortælle, hvad dine ønsker er for en god arbejdsplads.  

 

”Både de unge og dem, der er midt i livet, stiller i højere grad krav til deres arbejdsliv, fordi deres privatsfære er det vigtigste. Det kan de tillade sig, fordi der i øjeblikket er et godt arbejdsmarked med lav ledighed.”

Morten Ballisager, bestyrelsesformand for Konsulenthuset ballisager 

CV’et anno 2024 

CV’et er og bliver en endnu vigtigere del af rekrutteringsprocessen i takt med, at ansøgningen mister værdi for flere og flere virksomheder.  

Derfor er det i højere grad end tidligere vigtigt, at CV’et spiller. Men hvordan gør man det, så det fanger de rekrutteringsansvarlige? 

Rekrutteringsanalysen 2024 har spurgt respondenterne, hvad de ofte savner i CV’et, og her svarer de fleste: ”Resultater i tidligere job”, ”Eksempler på udførte opgaver” og ”Overskuelig opsætning”.  

”Som jobsøger kommer man nogle gange til at blive for overordnet, og så forstår den rekrutteringsansvarlige ikke, hvad du har lavet, og hvilke kompetencer du har. I et godt CV er der forskellige detaljeringsgrader. Man skal kunne få et hurtigt overblik, men man er også nødt til at vise resultater og eksempler på, hvad ens tidligere jobs har gået ud på,” siger Morten Ballisager.  

For at skabe overskuelighed i dit CV anbefaler Morten Ballisager, at du skaber et overblik ved hjælp af bullets, laver afstand mellem afsnit og benytter tydelige overskrifter.  

Netværk er vigtigt for akademikere 

Når Morten Ballisager er ude og rådgive akademikere og siger ordet ”netværk”, er han ofte blevet mødt af skepsis, fordi det tit ikke er blevet anset som lige så vigtigt som andre rekrutteringskanaler.  

Men ifølge Rekrutteringsanalysen 2024 er funktionærer og akademikere faktisk den gruppe, som oftest er blevet ansat på grund af netværk.  

”Personligt er jeg glad for, at der nu er bevis på, at mange akademikere bliver ansat på baggrund af netværk. Det skyldes i høj grad, at den private sektor ansætter mange akademikere nu, og dermed er akademikere blevet en stor del af netværkscyklussen. Så de akademikere, der endnu ikke har opdaget vigtigheden af deres netværk, de skal til at få det aktiveret,” slutter Morten Ballisager.