Gode råd til jobsamtalen
Til jobsamtalen skal begge parter finde ud af, om I er et godt match. Forbered dig grundigt, så du har styr på, hvordan din fortælling passer med virksomhedens mål og kultur.
Det første indtryk er afgørende. Få styr på nerverne, så du roligt og smilende kan hilse på alle samtalens deltagere og komme godt fra start.
Nervøsitet kan ikke fjernes, men ved at forberede svar på de mest gængse spørgsmål, kan du mindske nervøsiteten. Dine svar skal ikke være for lange, højst et par minutter. Hvis de vil høre mere, skal de nok stille yderligere spørgsmål så de kommer rundt emnet.
Forbered også en kort præsentation af dig selv, som matcher den stilling, du søger. Den må gerne vare et sted mellem 1-3 minutter, og skal vide din motivation for jobbet, og hvordan dine erfaringer og kvalifikationer matcher stillingen. Øv dig i at sige præsentationen højt – så vil det lyde mere naturligt på dagen, og give dig en større ro. Du kan evt. bruge din telefon til at optage svarene. På den måde kan du gemme de formuleringer, der lyder bedst.
Du kan komme rigtig langt med kropssprog
En overraskende stor del af førstehåndsindtrykket er afkodning af kropssprog. Dine ord kan let falde til jorden, hvis dit håndtryk er slattent, dine øjne flakker, og du glemmer at smile. Hvis du vil undgå at skabe tvivl om dine kvaliteter til en jobsamtale, er dit kropssprog en afgørende faktor.
Her på siden kan du finde en række videoer med tips til, hvordan du kan bruge dit kropssprog aktivt i jobsamtalen.
Forbered dig til jobsamtalen
Brug jobopslaget aktivt. Læs det omhyggeligt igennem og overvej, hvad du vil sige, hvis I kommer ind på enkelte opgaver, udfordringer og kompetencer.
Kom gerne med konkrete eksempler på, hvordan dine kompetencer kommer i spil.Find ud af hvem du skal til samtale hos. Er det en leder eller en HR-konsulent eller begge. Brug gerne LinkedIn til at undersøge dem, du skal til samtale hos.
Byg videre på den research om virksomheden, du lavede til ansøgningen. Google virksomheden grundigt, tal med netværket, læs presseomtale og få et indtryk af produkter, målgrupper, kultur og de værdier, der gør sig gældende for virksomheden. Jo bedre du kan sætte dig ind i virksomhedens virkelighed, jo bedre kan du målrette dine svar, så de passer til jobbet. Derudover vil din viden om virksomheden vise arbejdsgiveren, at du er motiveret for at få jobbet.
Få dig selv med til jobsamtalen
Du er naturligvis ivrig for at vise, at du har de faglige kompetencer til at bestride jobbet. Men virksomheden vil typisk også spørge ind til, hvem du er, når du ikke er på arbejde.
Så vær klar på at fortælle om dine børn, interesser, rejser eller andet, du føler er med til at give et godt billede af dig som person.
Forbered gerne nogle konkrete eksempler på nogle aktiviteter, der kendetegner dig.
Forbered dig på spørgsmål om løn
Du kan allerede under første samtale blive spurgt om dine forventninger til løn. Forbered dig til samtalen ved at undersøge lønniveauet i branchen og hav et ambitiøst, men realistisk bud klar.
Kontakt eventuelt relevante personer i dit netværk og/eller din fagforening, for at få nogle indikationer på lønniveauet.
På vej ud fra jobsamtalen
Nogle mener, at du viser engagement ved at have forberedt afsluttende spørgsmål til HR og lederen. Men pas på det ikke bliver for påtaget. Spørgsmålene skal være relevante i forhold til opgaven og rollen, og bør ikke handle om, hvad virksomheden kan tilbyde dig.
Eksempler kan være, hvordan teamet er sammensat, eller om de har haft andre i stillingen før dig – spørgsmål, som både giver dig nogle vigtige informationer, og samtidig giver dem indtrykket af interesse, motivation og engagement.
Hvis de allerede har svaret på dine spørgsmål, så fortæl dem at du har fået svar på de spørgsmål, du havde forberedt under samtalen.
Hvis du kan mærke, at jobsamtalens ramme og stemning ikke giver plads til spørgsmål, kan du i stedet formulere en kort, opfølgende e-mail, hvor du siger tak for samtalen og evt. kommer ind på nogle af de ting, I ikke nåede til samtalen.