2. sep 2021

Akademikerprisen 2021: Hos ByACRE er det altid det bedste argument, der vinder

Hvordan markedsfører man et produkt, som ingen i grunden vil have? Den udfordring fik den nyuddannede Maria Kjærsgaard, da hun blev ansat som den første marketingprofil i den nystartede virksomhed ByACRE. De producerer rollatorer, der skal gøre op med den gængse fortælling om hjælpemidler. Nu er de nomineret til Akademikerprisen 2021.

Af Camilla Zuleger

ByACRE er indstillet til regionsfinalen af Akademikerprisen 2021. Akademikerprisen er en erhvervspris, hvor vi hylder de små og mellemstore virksomheder (SMV), som med ansættelsen af akademikere har skabt resultater.

“Vi har designet et produkt, som ingen vil have,” fortæller direktør og iværksætter, Anders Berggreen stolt.

Da ByACRE så dagens lys for første gang, var det med et ønske om at højne livskvaliteten for den del af befolkningen, der er udfordret på balancen og derfor har brug for en rollator. Og ifølge direktøren er netop rollatorer for mange forbundet med noget negativt.

Med en stålsat vilje til at ændre det, satte Anders sig for at designe en rollator, som gjorde op med stigmatiseringen.

“Det er det sjoveste, jeg nogensinde har lavet,” siger Anders Berggreen.

Han er tidligere filmproducer og nu direktør i ByACRE, der efter fire år på markedet er oppe på 14 ansatte i virksomheden.

Tidligere på den rejse blev Maria Kjærsgaard matchet med ByACRE gennem et Google Succes Online-forløb, hvor 20 SMV’ere deltog for at finde personer med digitale marketingkompetencer.

Her havde Maria deltaget for at give sit teoretiske fundament en praktisk dimension. Hun tog derfra klogere og med en løntilskudsstilling hos ByACRE, som hun senere vekslede til en fastansættelse.

Maria har i dag fået placeret ByACRE på det globale landkort. blandt andet ved at bevise, at influencermarketing selvfølgelig også fungerer, når man sælger rollatorer.

Siden hun blev ansat for snart fire år siden, er hun blevet forfremmet et par gange. I dag er hun chef for en lille marketingafdeling på i alt fem mennesker. 

Faglig luksus

“Lige i starten følte jeg, at jeg var nødt til at forsvare mit job,” fortæller Maria Kjærsgaard.

Da hun var færdiguddannet fra CBS med en kandidat i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, var de fleste af hendes studiekammerater landet på store bureauer eller i koncerner.

Samtidig havde Maria sagt ja til en stilling i en lille virksomhed med bare 10 ansatte, der designer og sælger rollatorer. Men Maria blev positivt overrasket – for dels er hun utroligt glad for sit arbejde, men hun kan heller ikke forestille sig, at hun kunne have opnået det samme i en stor virksomhed.

“Det har været ret vildt både i forhold til min personlige og faglige udvikling. Som nyuddannet er et job som det her luksus. Jeg har kunnet skabe det fuldstændig, som jeg vil,” fortæller hun.

Anders Berggreen fortæller, at han hele tiden har været overbevist af hendes faglighed og teoretiske indsigt, men har også lagt vægt på at udfordre hende på netop det.

“Maria kan insistere på en teoribaseret faglighed eller cases fra hendes studie, som hun kan argumentere med. Vi oplever nogle gange, hvordan det, der kunne ligne en idé, bliver pillet fra hinanden og reduceret til et simpelt indfald. Hendes analytiske evner er vildt gode, når vi diskuterer en plan eller et nyt tiltag. Her er det vigtigt at have styr på argumentationen,” fortæller direktøren.

Det bedste argument vinder

Både Maria og Anders er enige om, at dagligdagen på kontoret er præget af faglig respekt og en virkelig flad struktur.

“Hvis vores konkurrenter fandt ud af, hvor små vi er, ville de få et chok,” griner Anders og fortsætter: “Vi har hver vores fagområder, men vi har allesammen et meget klart billede af, hvad målet er. En som Maria kommer med en god uddannelse og styr på teorien, men her bliver hun udfordret, når hun skal omsætte det til praksis. For at lykkes med det skal du være ret åben, men det skal vi andre også.”

Maria fremhæver den afslappede stemning og den korte afstand mellem medarbejder og chef som en klar fordel ved at være ansat i en mindre virksomhed.

“Her er det altid det bedste argument, der vinder, uanset om det kommer fra direktøren eller studenten. Man kan altid byde ind, og alle bliver hørt ligeligt. Her går vi ofte ud på værkstedet til ham, der reparerer vores rollatorer, og som sidder med alle guldkornene. Når vi diskuterer både markedsføring og udvikling af nye produkter, er det ikke altid den med faglighed, der får ret,” fortæller Maria Kjærsgaard.

Kortene bliver virkelig blandet

Der er mere end almindeligt højt til loftet på ByACREs kontor, hvor Anders – med sin kreative baggrund og en næsten færdig kandidat i filosofi – forsøger at få sine 14 forskellige medarbejdere til at samarbejde – og til ikke at være bange for at fejle.

Anders understreger, at han gerne vil sammensætte sit hold med en blanding af akademikere og mennesker med en mere praktisk tilgang til tingene.

“Tag fx en cykelsmed, der har været på værksted i 20 år. Hvis jeg sætter ham sammen med en nyuddannet ingeniør, kan der komme rigtig fede ting ud af det. Eller Maria og en autodidakt fyr, der har bygget sin egen webshop. Det kommer der pludselig velfunderet og velargumenteret nytænkning ud af. Kortene bliver virkelig blandet her.”

Ifølge direktøren er en af løsningerne til at få den kabale til at gå op ydmyghed.

“Jo mere man kommer ind i en industri, desto mere finder man ud af, hvor lidt man i virkeligheden ved,” konstaterer han.

“En ung akademiker kommer ind i en virksomhed med meget energi, gåpåmod og selvtillid. Det skal man sørge for at bevare, og det er min opgave. Her bliver man nødt til selv at gå forrest som et klart eksempel på, at det er okay at tage fejl. At indrømme, at du tog fejl, at du gjorde det bedste, men det virkede ikke. Jeg opmuntrer dem til at tro på sig selv, men prøver også hele tiden at få dem til at tænke tingene på en anden måde,” slutter Anders Berggreen.