13. sep 2021

Akademikerprisen 2021: Stærkere forhold til nye og eksisterende kunder

Nyt kommunikationsmateriale, bedre struktur og optimerede planer er bare nogle af de ting, den nyuddannede Caroline Nielsen tog fat i, da hun i november 2020 blev ansat hos MJT Container. Det styrkede fokus kan både mærkes på tilstrømningen af nye kunder og tilfredsheden hos de nuværende, og den indsats har givet dem en nominering til Akademikerprisen 2021.

Af Camilla Zuleger

MJT Container er indstillet til regionsfinalen af Akademikerprisen 2021. Akademikerprisen er en erhvervspris, hvor vi hylder de små og mellemstore virksomheder (SMV), som med ansættelsen af akademikere har skabt resultater.

MJT Container i Hadsten i Østjylland leverer erhvervsløsninger til affaldssortering- og behandling i industrien. Konkret betyder det, at de udlejer containere og sørger for korrekt genanvendelse af affald, men andre opgaver falder også ind under den brede kategori. Og for godt et års tid siden stod det klart, at den bredde, som MJT Container kunne hjælpe med, ikke var helt klar for alle kunder – den blev simpelthen ikke kommunikeret tydeligt nok ud.

Efter at virksomheden deltog på et Camp Future-forløb ansatte de den nyuddannede Caroline Nielsen, der er cand.ling.merc i virksomhedskommunikation. Men med ansættelsen af hende fik de meget mere end styrket kommunikation og markedsføring. Hun har nemlig også været med til at strømline processer og optimere køreruter.

Inspireret til øget digitalisering

Ideen til at styrke den del af sin forretning havde Søren Rye Andersen, direktør i MJT Container, faktisk fået fra en lignende virksomhed, som han havde læst om i et ugeblad. De havde fået skabt en bedre forretning ved at lave en webshop og styrke deres digitale tilstedeværelse. Så da Camp Future henvendte sig med muligheden om at deltage i et forløb, vidste de, at behovet var der.

“Vi følte, at vi stod ved et punkt, hvor vi skulle videreudvikle vores forretning. Vi var blevet enige om at blive mere digitale, at vi skulle have mere digital markedsføring, og at vi skulle prøve det af med en webshop, hvor man kan bestille containere på nettet. Så da Camp Future henvendte sig, var vi slet ikke i tvivl,” fortæller Søren Rye Andersen.

Sådan oplever Caroline det også.

“Jeg blev jo egentlig ansat, fordi de kunne se, at behovet var der. Der er mange store aktører i branchen, og vi er lidt mindre. Hvis vi skulle følge med udviklingen, skulle vi have øget fokus på især digital markedsføring,” siger hun.

Øget troværdighed

Caroline har fået ansvaret for virksomhedens kommunikation, og det betyder både, at hun skal tiltrække nye kundeemner online, men også at hun skal styrke relationen til de kunder, de allerede har.

“Vi har kunnet løfte niveauet for vores kommunikation, og det har øget troværdigheden. Vores nuværende kunder har taget rigtig godt imod nogle af vores nye tiltag, fx sorteringsvejledninger. De har kunnet få mere information og materiale fra os, som hjælper dem,” siger Caroline Nielsen.

Der er nemlig kommet en ny affaldsbekendtgørelse, som har direkte indflydelse på deres kunder, der nu skal sorte mere, end de er vant til. Men ved at give kunderne information om, hvordan de skal forholde sig, har de oplevet, at de sælger mere end tidligere, fortæller Søren Rye Andersen.

“Vi får ikke andet end ros for, at vi er blevet mere digitale. Og det har også skabt et mersalg hos vores eksisterende kunder, der pludselig får øjnene op for, at vi kan mere end den ene ting, de har brugt os til.”

Struktur og optimering har givet pote

Selvom Caroline er ansat til kommunikation, så har hun også været med til at løfte forretningen på andre områder. Hendes naturlige talent for at skabe overblik og gøre processer smarte har gjort hende til et aktiv i mange dele af forretningen.

“Det har overrasket mig lidt, hvor mange forskellige opgaver, jeg egentlig sidder med, som ikke lige har med marketing at gøre. Jeg har fx også optimeret køreruter, hvor vi fandt ud af, at en procesoptimering kunne spare os en del timer. Og skabt mere struktur i forhold til prislister og hvordan vi følger op på nye kundeemner. Faktisk har jeg haft et tæt samarbejde med Søren om en række projekter,” siger Caroline Nielsen.

Hun har på grund af sin analytiske tilgang haft forholdsvis nemt ved at gribe de lidt anderledes opgaver an, som ikke direkte er relateret til marketing og kommunikation. 

“Det falder mig mere naturligt at skabe overblik og gå analytisk til værks, når jeg griber forskellige problemer an. Jeg tænker lidt mere i processer og systemer, også når det ikke nødvendigvis har noget med mine primære arbejdsopgaver at gøre,” fortæller hun.

Nyt perspektiv på forretningen

Hos MJT Container er der mange forskellige baggrunde og fagligheder til stede, men med Carolines sans for overblik og strukturer, bliver hun involveret i mange flere dele af forretningen, end de oprindeligt havde regnet med.

“I virksomheden har vi mange forskellige baggrunde, men jeg har også kun følt, at det var positivt, og vi har et godt samarbejde. Jeg bliver også tit spurgt til råds om andre projekter end dem, jeg sidder med,” siger Caroline Nielsen.

Søren har aldrig tidligere haft ansatte med en akademisk baggrund, så det var helt nyt for ham at få det nye perspektiv ind i sin forretning. Egentlig havde deres sælger gennem mange år netop forladt virksomheden, men alligevel valgte han en kapacitet som Caroline. Og den beslutning er Søren glad for i dag.

“Det har været utroligt godt at få Caroline ind. Hun gik fra ikke at vide noget om vores branche, men hun er kommet fantastisk hurtigt ind i det, og i dag er hun næsten altvidende. Jeg har overhovedet ikke fortrudt, at vi ansatte en med hendes faglighed frem for en ny sælger,” siger Søren Rye Andersen.

Og han har kun et enkelt råd til andre virksomheder, der overvejer at følge samme strategi.

“Man skal ikke se det som en ulempe, at de måske er nyuddannede. De skal bare se at komme i gang, hvis de vil noget med deres virksomhed,” lyder det fra direktøren.